Saturday, January 9, 2016

Tabur East part 1

As salam wbt...

Sudah hampir setengah tahun dah x berceloteh. Jadi sebab nak clear kan phone ni dari gambar2 yg banyak, ku gagahkan diri mencoret seberapa yg terdaya.

Reflek kepada tajuk tertulis, aku nk ceritakan pasal Tabur East.

Kisahnya bermula bila rakan seperjuangan kelab belia minta buat gabungan program nak panjat Tabur East. Aku pon ON je. Sedangkan dah lebih 10 tahun x naik Tabur East ni. Nak xnak kena la naik balik buat trail checking..

Tanggal 23hb Disember 2015, kami bertiga, aku, Ali dan Nia mulalah menjalankan operasi. Sebelum tu kita sarapan dulu berhampiran dengan Melati Kawasan 8, pakana roti tampal. Dalam jam 9.30pg kami sampai di kaki bukit Tabur East. Dan memulakan perjalanan kami. Sebab dah lama x memanjat nih, ada kacau la sikit ritma dan pernafasan. Trek laluan seperti biasa, selamat dan mudah dilalui. Tali yang tersedia semuanya dalam keadaan baik. Terima kasih buat anak-anak gunung yg senantiasa rajin menukar, menyediakan tali dan memastikan arah ke puncak ditanda.

Kami bertiga mengambil masa 1jam dan 30minit untuk sampai ke puncak Tabur East. Seronoknya naik ke puncak pada jam 11 pagi tapi cuaca macam 8 pagi. Sejuk, redup dan berangin. Awan yang berkepol-kepol menghiasi langit nan biru, pantulan pokok-pokok di air sekitar Empangan Klang Gate, banyangkan. Wow!

Kami di puncak lebih kurang dalam 1/2 jam dan kemudiannya memutuskan untuk turun. Stamina kan x berapa nak cantik, jadi kami turun menggunakan jalan yg sama (padahal dah lupa jalan turun yg satu tu). Dan jalan yang sama dinaiki tadi, kami ambil masa 1 jam sahaja. Mungkin sebab hari kerja, kami hanya bertembung dengan 2 kumpulan dua orang sepanjang ekspedisi. Perjalanan naik dan turun lancar.

Alhamdulillah, misi 'trail check' berjaya dan menaikkan semangat dan keyakinan untuk bawa adik-adik dari Kelab Belia Ceria dan sahabat-sahabat Wamrect untuk ke Tabur East pada jam 4 pagi 25hb Disember nanti. InsyaAllah dipermudahkan.

Adiosss

No comments:

Post a Comment