Tuesday, June 26, 2012

Gunung Datuk


Salam semua..

Dh 2bulan x berblog..apa khabar? ada baik? alhamdulillah...
Hari sabtu lepas, aku ade katering..so hari ahad ler aku bersama kengkawan nekad selepas pakat2 sangap nk masuk hutan..pendekkan cerita Gunung Datuk menjadi destinasi kami yg seramai sebelas orang..6 lelaki dan 5 wanita..eh 5 perempuan..hehe..Dengar cerita asalnya Datuk nih xde lah susah sgt..kurang sket levelnya dr Angsi..yg mana dua2 berada dlm Negeri Sembilan..mano laie klu bukan kek kg ayah den..hehe..cuma yg bestnye Gunung Datuk betul2 dlm Ghombau..dokek bonar ngan kg ayah..dh torang2 kona singgah..xsinggah karang kuang aja namo eh..hehe..so aku yg suci pemikirannya ini terpedaya lah..lalu bersetuju utk sama2 naik Datuk..klu ikutkan penat beb masyaAllah..aku setel katering sume kol 11 mlm tuh..sampai umah lelap jap dgn alasan nak tunggu bini balik umah then baru nak gerak..nasib jugak lah bini den balik kol 3pagi..dapatlah aku lelap lama sket..hehe..terima kasih tak terhingga buat Che Din yg sama penat katering dan berniaga namun sanggup penat lg utk memandu kereta ke rembau pergi dan balik..eh ape makan pil kuda ke dak nih??hahaha..ko mmg best ar din..nanti ko kawen aku sponsor tenaga aku bancuh air kenduri ko..klu ko izinkan lah..hahaha

Dari EbbyUbby place bertolak ke RnR Seremban kol 3 pagi..mlm tu ade game Spain..ala apelah sgt France..kompom Spain menang punye..France kuat dulu pun sbb Zidane semata..hahaha..marah dak2 France..main rugbi je lah eh..so kereta Che Din ber3..Din, aku dan Lea..klu Din ngan Lea jek entah sampai ke idak Rembau tuh..hahaha..sampai Seremban kol 4++..lepak beli air dan sapa menyapa kengkawan yg dh penat menunggu kitorang dr kol 2pg..ternyata sapaan kami berbalas sbb we all kan frens...huhu..xyah ckp bnyk, terus ke Gunung Datuk Ghombau sano...perjalanan yg mengambil masa aku xtau..ikut jalan mana pun aku xtau..sbb aku ade tugas yg lebih penting iaitu beradu..aku sedar2 jek dh sampai kek kaki gunung tuh..cuaca x mengizinkan kami memanjat lebih awal sbb hujan turun dgn sgt lebat membasahi bumi rembau pagi tuh..ade lah dlm kol 6pg kot..kami sambung beradu di dalam kereta..seingat aku pukul 7 pagi pichah dh goyang2 kan kete din kejut bangun..mase tuh ujan dh berenti..aku gagahkan jugak lah bangun dan bersiap nak mendaki..berbekalkan jersi Dortmunt kuning,tracksuit nipis ape ntah brand dia dan sandal ACG, aku dh redi..lets go!!!

Kami mula mendaki pukul 7:30pg..dlm lebih kurang 10 minit pendakian,hujan mula turun kembali..selebat2nye..Ya Allah dh mcm merentas longkang lumpur dh..dgn sejuknye..dgn kuyup nye ku gagahkan jua..Ayu salah sorang grup membe nih ade lelah..dgn sejuk camni risau lak takut jd ape2..tp sbb kan semangat dia kental dia gagahkan jugak..tp terus teranglah aku gtau..dlm 30minit mendaki tuh, hujan dok lebat lagi,klu lah Ayu x larat nak go on, aku dgn selambanye akan join turun bersama Ayu dan Abam Iwan..sbb dlm 30 minit mendaki tuh dh sgt azab,nak aku daki lg 3jam?oh x sanggup beb..tp xde lah rezeki aku hari tuh utk turun balik sbb Ayu larat kayuh lg..dan dia xnak org bahan dia sbb xdpt habis daki..hahaha..gile touk,dasat..untunglah abam iwan kite dpt gofren yg kental nih..aku dh mule mencuka dh..tp xkan nak kalahkan??so biar lah aku org terakhir sampai puncak, aku tetap akan berada di puncak..ini janjiku pg ahad tuh..

Pendakian diteruskan dan dlm sejam hujan dh berhenti..jaluran2 cahaya matahari mula menembusi denai2 dakian di Gunung Datuk..Ya Allah...sgt indah..mmg cam ish cane eh aku nak gambarkan perasaan aku time tuh...hmmmm contoh nye macam mase kite kanak2 dulu..dapat basikal baru..sampai tgh mlm pun korang nak kayuhkan..sampai kawan dh tdo pun korang terjerit2 depan umah dia kan..hepi sgt..bangga dpt beskal baru..ha mcm tu lah bangganye aku dpt tgk cahaya2 tembus cam dlm filem2 hollywood tuh..kena lak betul2 trek membukit..fuyohhhhh! eh pegi lah rasa sendiri..hehe

Abam Joe cakap x lama dh..jumpe je batu besar nnt dh dekat sgt lah ngan puncak..so setiap kali jumpe je batu yg asal besar jek aku tanye 'dh nak sampai ke? hahaha..mantul beb 2jam saiko diri sendiri..rokok ade tp lighter lak xde..sampai kuarkan dapur tp xdpt gak apinye..hadussss dugaan..gagahkan jugak lah kaki nih...dgn dh rase semut2 kaki nih xyah ckp lah..mau je aku sembur Baigon..mujur xde..aku macam biase menemani sweeper di belakang sekali..grup pichah dan che din dh jauh tinggalkan kami berlima (aku,iwan,ayu,aril dan yan..nak memanggil mmg xkan berenti lah geng2 tuh..so jadilah kami berlima ekor cicak yg terputus dr badan..hehe..2jam berlalu..akhirnya aku jumpe jugak batu besar tuh..hahahaha..abam joe pun ayat kate dh x lame dh..lepas batu besar nih puncak lah..punye lah hepi aku..kaki nih dh gigil2 memanjat..terbayangkan dapat berehat pehhhh mmg terbaik...tapi sayang....kono koncing...ado la laie 30minit!!!mak aiiii..tau cane rasenye??rase cam korang pegi pasar Ramadhan..beli air soya utk berbuka..sampai depan pintu umah air soya tu jatuh berderai kek kaki!!! hampa x?? aku rasa cam nak nanges...xpe...sket jek lagi kan...hahaha

Pendek cite sbb aku pun dh ngantuk nih, kami berjaya sampai ke Campsite puncak Gunung Datuk...kena naik 3 batu yg sebesar bukit lg..mmg dh disediakan tangga..so panjat jek..dan ternyata ape yg aku niat jadi..akulah org terakhir yg sampai di puncak! hahahaha...melepet aku..minum air umpama tiada hari esok..shapkok umpama selepas makan..syahduuuuu beb syahduuuu...lepas dh hilang lelah barulah aku naik tangga ke3 utk berada di puncak Gunung Datuk..cam x caye..Alhamdulillah syukur...Allah izinkan jugak hambanya ini sampai...maka mendapatlah batu puncak tuh kiss pueh hati dari aku...hahahahaha

Kenangan ini akan aku simpan dlm lipatan perjalanan hidupku..xkan sama apa yg korang tau dgn ape yg korang rasa..jadi pergilah mendaki dan nikmati keindahan alam ciptaan Allah yg Esa..semoga kita bertemu lagi di masa yg lain..Salam Gunung Datuk buat semua..

Adiosss...




Monday, April 23, 2012

New Look



Salam geng...

Setelah bertungkus lumus sepanjang sabtu dan ahad..akhirnya terhasil lah masterpiece yg meluaskan hall umah den..hahaha

Tahniah tidak terhingga buat isteri kesayanganku yg bertungkus lumus sepanjang dua hari ini..u so marvel hero la beb..dasat klu mengemas..yg buat gua respek sebab ebby berhaya mengemas pada waktu siang..hahaha..itu pun jenuh nak tunggu mood sampai..hehe..Buat pengetahuan, bukan hall sje..hbis satu rumah di clearkan..bravo dear!!!hehe

So kepada keluarga dan rakan2, selamat bertandang ke EbbyUbbyPlace yg berwajah baru..xde lah gempak pun..tp sje jek wat post sbb xnk blog klihatan sunyi sepi..hehe

Sampai bertemu lagi...post diakhiri dgn kata2 pujangga bunga..

DIMANA HIJAU DIPIJAK..DISITU BIRU DIJUNJUNG..HEHE

Adiosssa..

Monday, April 9, 2012

Melayu Kedah Terakhir: PENGANIAYAAN TERHADAP ITIK ANGSA DEMI NAFSU

Melayu Kedah Terakhir: PENGANIAYAAN TERHADAP ITIK ANGSA DEMI NAFSU

Kita dah cukup hebat?


Salam geng...

Ha inilah jdnye bile dh lame x berblog, tetibe jd rajin lak..hehe..kat cni saje je nk ngomel ttg seorang insan hebat nih..adalah seorg makcik nih..bg aku dia cukup hebat..dan dia cukup kental..aku rasa impiannye xde lah besar sgt mcm org2 zaman skang nih..yg mana berimpian lebih dari apa yg  dkerjakannya..x balance.. (samalah mcm aku)

Hari ini hari pemula minggu bagi minggu ni lah..so mgu lepas ade sorang makcik nih..dtg jumpa Mummy..nk kerja katanya..ok lah Mummy cakap..leh mula kerja hari Isnin..so td pg dia pun dtg lah..dlm pukul 7:30 mcm tu..trend zaman skang kan org main beskal..makcik ni pun dtg naik beskal..dan mula kerja..

Dia punya tekun keje nih dh buat aku impress dh..tambah lg dgn kelajuan dia..perghhh kagum dow..sampai sayur utk esok pun dia dh siap potong dh..dia punya shift kt gerai x lame..dlm pukul 7:30pg sampai kol 11:30pg jek..kire ok lah..sbb umur dia pun dlm lingkungan 40-50 thun..aku rasa lah..kdg2 aku ni pun ngarut gak klu teka umur org..hahaha

X kagum sgt lagi kan?xde pun gatal kepala dgn khebatan makcik ni kan?ha di sini sbnarnye khebatan makcik tuh..makcik nih sbenarnye ade 3 pekerjaan!waktu pagi sebelum Subuh dia dh bgun bekerja sebagai 'cleaner' kt PPR Sri Semarak...kol 7:30pg akan sampai ke gerai Mummy utk menjalankan tugas di dapur sampai pukul 11:30pg..dan knapa sampai pukul 11:30 jek? sbb makcik nih kna balik umah dia dan bersiap plak..bersiap nnt pkul 3/4 nk kna ke Pasar Malam..meniaga pasar malam hampir setiap hari!perghhhhh gempak..ape jantung dia kt luar ke?aku penah kot meniaga pasar malam nih..aku tau azab penatnye mcm mana..kol3/4 nk kna sampai dh kt tapak...bukak tapak dan meniaga melangut mahsyuk sampai kol 10/10:30mlm...kemas closing lg..silap2 kol 12/1pg bru sampai umah...penatttttttt....itu ape yg aku lalui dlu..dan tengok makcik ni plak, fuyooooo mmg wajar dan seharusnya dihormati dan djadikan contoh..nape la aku x serajin itu...

Aku berdoa agar makcik ni akan stay lame kt Mama Nasi Campur..lgpun skrg ni x senang nak mncari org yg nk bkerja kedai makan nih..stay la ue hendaknye..wpun baru sehari makcik keje..tp klu x mula dgn sehari tu, manakan tiba seminggu..sebulan dan setahun kan...hehe

Ok lah..cukup sekadar sampai di sini..ambil yg baik sebagai teladan dan yg buruk dr aku nih sebagai angin yg lalu..jgn diambil..cuma sedar yg ianya ada berlalu..sbb aku dan kita2 sbnarnye sedar..ada yg lebih hebat dr ape yg dh dianggap hebat..bnyk sgt cerita org2 hebat..tp cukuplah utk aku sekadar berkongsi ape yg ade di sekeliling aku..xkan lak aku nk cte pasal Syed Mokhtar lak kan..hehe..so sampai bertemu di lain masa..

P/S: Terima kasih x terhingga kepada sahabat2 yg melapangkan masa membaca blog aku nih..xseberapa pun..tp syukur ade gak yg baca kan..komen2 membina dr anda adalah diharapkan..kita bersahabat dan berkongsi sepertimana perkongsian kita di bumi Allah ini..Assalammualaikum..

Adiossss

Sunday, April 8, 2012

Jangan Terpedaya


Salam geng...

Terdahulu aku nk ngucapkan selamat hari senin buat semua kengkawan..dan selamat bertugas pada semua yg ada tugas dan yg x ada tugas tu selamat jugak hendaknya..hehe

Cukup dgn mukadimah yg indah itu..haha..aku kt sini nak bercerita ttg SCAM..tau x ape itu?ala yg tipu2 org tuh..ala yg aku pun pnh kena tu..hahaha..kali ni modus operandinya berbeda..tp objektifnya kok sama..mau menipu org..ya ter'Ahmad Dhani' lak aku..hehe..watak dlm kisah ini terpaksa dirahsiakan..kerana ianya adalah sbb aku xnak dedahkan..sbb blog aku kan..jd ikut suka aku lah ye...jgn serius sgt..sket2 udah..

Mgu lepas bersamaan ngan hari Selasa..mcm biasa aku ada di gerai..tgh shapkok kek kedai sebelah datang lah Mr X memanggil aku..katanya urgent dan mintak ikut dia..keyword nya 'rezeki kot ni'..mintak lah aku temankan nya..sbb ape aku diminta utk menemaninya?ok, aku bukak lah rahsia sket..aku sebenarnya bergurukan Wunan..ala Wunan, x kenal?cucu cicit Pendekar Laut tuh..kebetulan aku dh pun di tahap 70 Petala Langit..so.aku djadikan bodyguard..kahkahkah

Ceritanya bermula begini..Mr X yg kehilangan spek mata terpaksa membuat spek baru..jadi beliau telah ke tempat biasa beliau iaitu kedai spek Danau Kota..dh selesai dptkan spek baru beliau terus menuju ke kereta dan menghidupkan enjin..baru je masuk gear satu, seorang perempuan Hindu mengetuk tingkap ala2 Direct Saler gitu..

Mr X malash layan tp sbbkan ayat manis girl tersebut, gear terpaksa di free kan dan berlaku lah perbualan..Mr X diminta cabut sekeping kertas mcm kertas undi tu dan diminta gores kertas tersebut..selepas digores, girl tersebut pun bersuara 'ayoyo incik...ini byk grand punya hadiah..xdak senang mau dapat wo..sikijap ar..saya mau kena call itu ofis...' (itu bukan lah 100% dialognya, tp lebih kurang lah..aku pulak bukannye India..jd aku anggap mcm tu lah bunyinya..) Perbualan telefon diantara girl dan org ofisnya berlaku..Mr X diminta bercakap dgn pegawai tersebut di telefon..dan pegawai itu pun bercakap 'Incik, u sudah gores dan dapat itu grand prize..u akan dapat itu kereta Camry sama itu MyVi..''ini semua sbb kita mau lari itu income tax jadi kita mmg tiap2 tahun ada kasi itu luckt draw punya..'ok lbih kurang le cenggitu..Mr X tanya..mcm mana mau claim itu hadiah?pegawai itu cakap 'ada syarat yg perlu dipatuhi..bila itu dua2 kereta sampai..incik kena bayar RM18,600..' Mr X lalu berkata jd ini bukanlah bnd free la..'bukan..tp klu vandingkan dgn harga kereta, incik still untung banyak tu...' kata pegawai..'jd ini macam..sekarang ofis ada di Kepong..Incik bawa datang RM18,600 cash sbb kita mau bukti yg incik mmg ada itu duit..kita xmau nnt kereta sampai tp incik xdak itu duit mau bayar..kita xdak ambil itu duit..kita cuma mau tgk saja...'tambah pegawai India itu...

Pendekkan cerita, Mr X setuju..siap baik hatinya Mr X ni bwk lg girl yg bg kertas gores dan menang tuh ke klinik kesihatan ibu dan anak di Sri Rampai..Mr X xckp byk terus withdraw RM18,600 sbg bukti yg dia punya akan itu wang...selepas keluarkan wang, takdir Allah..digerakkan hatinya mengambilku di kedai..jd bermula lah episod aku mengikut Mr X..kereta dipandu laju menuju ke Sri Rampai..pickup perempuan mengandung td..aku hanya dok disebelah memegang beg berisi duit..sbb kan aku nih jugak baik hati..walaupun diceritakan kisah ni aje aku terus dah jatuhkan hukuman bhw ini adalah scam...tp aku folo je lah..tugas aku agar RM18,600 ini selamat dibawa pulang..

Sampai kt Sri Rampai,sepasang India masuk ke kereta..aku usha tepat je muka sekor2..yg perempuan aku bajet umur dlm 19thun..yg lelaki dlm 21thun..haram xde rupe pompuan pregnant pun..aku h geleng kepala..dorang sepasang dh mula curiga dan ade la nmpk goyang..itu belum abang goncang lagi tuh..hahaha..Lelaki India tanya Mr X siapa aku..selepas diterangkan, dia pun diam jek..diam sampai lah ke Kepong...

Dlm kereta tu aku dh mula nk selidik nama kompeni..tp bila tanya dorg pun ragu2..ckp pun ade gigil2..aku yg genius dan punyai pengalaman nih, buat2 telefon balai kepong..mcm ni bunyinye...'Assalammualaikum..bz ke tuan?ada mana?balai ke?aku odw area2 ko nih..nk gi satu company..dpt hadiah kete..leh la jpg minum2..ala..klu kna tipu ke jpg ko dtg lah..aku sampai je ofis dia aku whatsapp kan location kay..?ok..hahaha..tuan la blnje...ok ok..' aku pun letak tepon..aku ckp kt Mr X jgn rsau..Inspektor akan backup kita nnt..hahaha..gelak yg penuh makna..huhu..

Pendekkan lg cite..kitorg pun sampai la ke ofis yg dimaksudkan..blok rumah kedai..ofis di tingkat dua..kitorg masuk ke dalam..dan dibawa ke bilik pegawai yg ckp tepon ngan Mr X td..on the way ke biliknye ternampak seorg Ah So lingkungan 45-50 thun..sleeveless menayang ketiak yg berbulu..aku dh kompom, ini scam..hahaha..ape la bodoh Ah So tu duduk situ..masuk je ke dlm pejabat, aku dan Mr X duduk..Mr X mintak agar diceritakan ttg perkara sebenar...dia gtau aku yg setiap tahun dorg berjaya larikan diri dari income tax sebanyak 1.5juta..dia sebut perkataan lari cukai tu..hahaha..cam beginner sgt company nih..haha..then dia nk aku tulis no siri duit RM18,600 tuh..aku tny utk ape?katanya syarat..aku tanya nama company dan dberitau EH Trading..terus aku call ke KPDNHEP..ini betul2 punya call..aku check nama company..xde..aku mintak no AJL baru tergagai nk cari..aku pun bangun dan aku ckp...sedikit meninggi suara..APA LU INGAT KITA BODOH KA?APA LU PUNYA NAMA?IC NO?LU MAU GUA REPORT KASI SITA INI OFIS?INI COMPANY?HA MAU?TGK OFIS PUN TAU MENIPU..1.5M KONON SETAHUN CUKAI..PUIHHHH!!!! Mr X tenangkan aku..dan katanya biar je lah asalkan kita selamat..aku pun tarik nafas...lepas...tarik lepas...hmmmm jom lah kita balik..sempat lg aku hentak meja..lalu kami pun berlalu turun..masuk je dlm kereta aku beritau pada Mr X yg lain kali jgn percaya ini semua..tgk keadaan ofis pun dh tau penipu..

Jadi kami terus kan perjalanan ke bukit Jalil utk ambil Ebby..dh lewat dh kan..hehe..so kisah ini sememangnye menjadi pengajaran buat Mr X, aku dan kita2 semua..harapan agar kita akan menjadi lebih bijak dlm berurusan dgn manusia yg lain..bayangkan klu masa kitorg masuk ke ofis tu, kitorg dikepung..apa akan jadi dan apa yg akan berlaku pada kitorg masa tu kan?tiada lah guna 70 Petala Langitku di kala itu kan..hahaha..Alhamdulillah syukur..Allah masih menyayangi kami dan tidak lah diizinkan yg buruk itu berlaku..report dh cuba dibuat dgn KPDNHEP tp void ler..sbb xde langsung nama penipu2 tuh..ceh..semua sbb Mr X terlalu penyabar org nye..hehehe..anyway heppi monday all..jgn blues2 sgt..kerja kasi kuat..supaya nnt cukup makan dan tdak menipu org lain..InsyaAllah...

Adiosss...

Sunday, March 11, 2012

Pengajaran Berharga



Salam geng...

'Biar lambat asalkan selamat' kata2 nasihat ini adalah seharusnya dijadikan panduan dlm kehidupan seharian..namun bg aku ianya sgt sesuai dipraktikkan mengikut sesuatu keadaan.tidak semua waktu kita perlu untuk lambat..ianya mcm aku ckp td,bergantung pada keadaan..

Kata2 tersebut tidaklah sesuai untuk dipraktikkan dlm bidang perniagaan amnya dan dlm bidang perniagaan berkaitan perkhidmatan khususnya..bila perniagaan kita bergantung kepada kepuasan pelanggan ianya adalah amat pernting untuk kita senantiasa cepat..korbankan lah sedikit masa makan, tidur, berlibur dan bersama keluarga..pandai2 lah membahagikan masa..

Aku akui yg aku ni malas..tp mungkin Allah nk berikan pengajaran pada aku agar bangun untuk lebih bingkas bekerja..aku hanya peniaga kecil yg mencari sesuap nasi dgn perniagaanku..xbukak kedai maka tiadalah rezkiku melalui perniagaan itu sendiri..lain dgn org yg makan gaji..cukup bulan pasti masyukk..aku dh penat dan lelah dgn makan gaji..bukannya xbgus namun ianya xcukup bagus utk aku yg mmg xsuka duduk di ofis..aku xdpt nak berikan 9jam masaku kepada org lain..sedangkan masa utk diriku pun aku berkira, apatah lagi untuk kompeni dan majikan..

Jadi baru2 ni aku terkena akan 'tamparan' yg amat dasyat akibat lambat..aku sedar kesilapan diri..aku tau di mana puncanya..dan aku perlu utk berubah..usiaku belum lagi 29 maka adalah belum terlambat utk ku berubah..bukan aku xnak hidup macam org lain..cukup makan cukup pakainya..namun kesilapan lalu telah menrencanakan hidupku di masa kini..aku bukanlah pengecut yg mahu lari dari masalah jd dgn tabah aku hadapinya..impianku hanyalah satu..selain dr menjadi hamba abadi Allah SWT, aku hanya ingin diriku yg semasa hidup di bumi fana ini tidak menyusahkan org lain..semoga impianku menjadi kenyataan suatu hari nnt..

Kepada mereka yg di sekelilingku, bersabarlah..aku sedang berusaha keluar dari kemelut dan belenggu permainan duniawi yg menghimpit..sabarlah kerana aku juga sedang bersabar dgn dugaan dan cabaran yg kian hebat datang padaku..sabarlah sesungguhnya separuh dari iman itu adalah sabar..dh x lama lagi..aku pasti segalanya akan berubah..usaha demi usaha tanpa henti..habis akal baru tawakal..insyaAllah kita tidak selamanya di bawah..sokongan kalian tidak akan ku khianati..demi masa depan ku yg cemerlang..

Bak kata org Kedah, aku kena celapak dlm tugas seharian..'Biar cepat jgn lambat'..Salam dinihari..

Adiosss...

Tuesday, March 6, 2012

White Water Rafting




Salam geng...

Ada baik hari ni?harap2nya lebih baik dari semalam..aku je yg dok selsema xhbis2 lg akibat rafting hari tu..balik rafting ok lagi..balun lak tdo dlm aircond, hamek ko pakej..xlega lagi nih..dh sepapan panadol soluble aku telan..hehe..sudah meraban pasal aku..now nk cite pasal WWR hari Sabtu hari tu..hahahahaha..jgn jelez yek sepertimana aku jelez dgn org yg pegi sebelum2 nih..hehe..

Program WWR adalah program duo dgn caving Gua Tempurong..selesai lunch kitorang seramai 19org menuju ke port brader Amy nih..8 org lg x join atas sbb yg xdpt aku pastikan..mungkin dh ade janji ngan org lain kat Lata Kijang kot..huhu..layan rafting kek Sg Kampar..khas buat beginner yg mcm aku..level 1-2 je ade cni..3-4 kna gi layan kat Slim River atau pun kat Chilling..sorry xdpt nk upload biz card Amy sbb bberapa masalah teknikal..tp sesape nk layan rafting leh comment kt cni..tanpa segan aku bg no dia..deal sendiri..huhu

Kitorang sampai kt port lebih kurang pukul 1++ lah klu xsilap..bersiap bagai..pakai jacket, helmet dan amek paddle sorg satu..bikin bulatan n dgr kata dua dr Brader Amy..Leader Guide WWR kitorg..hehe..semangat nih walaupun aku tidaklah pandai berenang pon..hehe..so seramai 19 org dbahagi 2..dlm 7org port dlm storm..nak pegi starting point..aku bersama 11 yg lain ke dalam lori..jd kambing jap..hahaha..mana nak rasa, kt cni lah bleh naik lori ramai2..huhu..perjalanan sekitar 20minit..cuaca tatkala tu panas terik..gegirl yg ade dh mula lah pakai sunblock..ade gak yg muke dh mcm kna grill..aku?xpe, dh mmg black..nama pun man in black kan..hehe..pendek cite kitorg pun sampai le kat starting point tuh..total sumenye 4 boat utk kitorang..3 boat ade 5org+1guide dan satu boat tuh 4org+2guide..so the journey start..hehe

Guide aku?brader Amy..hehe sempoi..walaupun katenye Amy xpandai berenang tp aku anggap dia pandai..sbb dia kan guide..hehe..so selepas dh masing2 placing dlm boat tuh, doa dibaca dan kami pun cargaz..hujan mula turun dgn renyainye..alhamdulillah, keadaan tdaklah panas..canteksss...kitorang mcm kepala la pada boat2 yg lain..ape2 kitorg wat dulu..walaupun xberjaya menempuh double decker, tp mwrasa jugak lah bila boat member terjatuh di rapid yg pertama lg..bukan double decker lg tuh..hahaha..pantas dan tangkas Amy menyelamatkannya..dah lebih dah pengalaman boat kitorg dr boat yg lain..hahaha..kitorg start layan double decker dlu tp sebelum sempat menjunam ke ctu, aku dh tergelincir jatuh ke dlm boat..hahaha..terus pemanduan boat jd ke sisi double decker..hahaha..punca ke?nk wat cana, dh tergelebak jatuh..nasib dlm boat lg..hahaha..so kitorg sekadar melayan jek team2 lain wat double decker tuh..huhu dpt tgk pon ok..sbb tepi double decker tuh pun dasat jugak..tp aku xnmpak la sgt sbb tgh bz peluk tiub tgh boat tuh..hahaha

Rapid2 yg ada diharungi dan dilalui..Guide buat boat terbalik dan semua tercampak keluar pun sempoi..nasib lah dia pandai cri port sebab dia jatuhkan kitorg kt curam..tp depan tu sket dh air tenang..so aku yg xpndai berenang ni pun berjaya hadapi..itu yg jd excited lebih tuh..hahaha..kerja kita atas boat cuma dgr je instruction dr guide..bila dia kata forward 2x, maka nya 2 kali lah kna kayuh..backward pulak kayuh lah dr blakang ke depan..simple kan..hehehe..

WWR  yg kitorg lalui dan dayungi nih adalah selama 2 jam! puas hati touk..bukan kejap2..dgn cuaca mendung..hujan renyai2..member2 semuanya stedy dan bersatu hati..xde puak2..semua ini membuatkan WWR kita berjalan sgt lancar dan menggembirakan...sesiapa yg nak rasa diri ni dipukul deruan dan hentaman air sungai dan batu, makanya WWR adalah sgt sesuai dgn anda!!!rasakan sendiri diri anda dilambung dan diketai2 oleh air..safety diutamakan dan anda x perlu risau..pergilah ke Sg Kampar utk mula berjinak dgn WWR..sesuai sgt utk mereka yg junior seperti aku dlm sukan ini..hehe..

Jom layan gambar yg x seberapa nih..Gambar lain ketika berWWR leh didapati di fesbuk brader props..sbb guide yg pgg camera dia..klu aku nak mendayung, aku jugak nak tangkap gambar ketika org lain mendayung memang tak lah touk..huhu so gi round kat fesbuk dia..hehe..so sampai bertemu lagi di aktiviti yg lain dan yg pastinya akan lebih mengancam..salam 1Malaysia di angin lalu..penuh kerinduan peluk cium..hahahaha!!!




Jom layan Slideshow yg dh disediakan oleh brader props kita aka Yatt Mansur..leh add dia kat Fesbuk.

Layanzzzz... SLIDESHOW

White Water Rafting Sg.Kampar 03 Mac 2012

http://www.facebook.com/photo.php?v=336684793033531

Adiosssss....

Monday, March 5, 2012

Caving at Gua Tempurong


Salam geng....

Seronoknya......hehehe..bila dh jadi pecinta alam nih, mana2 pegi pun seronok sebenarnya..tambah2 dgn rakan2 sekepala..hahaha..tahniah buat dri sendiri dan rakan2 yg menjayakan program kita ini..hehe

Program bermula Subuh lagi..di rumah sendiri..selesai solat Subuh, Shell Jalan Duta dijadikan tempat berkumpul..belum lagi dapat kira kekuatan anggota kali ni kat Shell..sbb organizer tukar port kumpul..nak bg sume makan so kitorang berkumpul di hentian Tapah..lapik perut dulu dgn sarapan pagi..kita semua x menunggu lama sbb kebanyakan peserta sampai on time..lepas makan terus cargas ke tol Gopeng sbb Mr Cicak dh menanti di sana..dan di situ jugaklah port terakhir berkumpul bg semua sebelum ke Gua Tempurung..sbbnya ada seorang dr Penang dan beberapa org dari Perak..Total ada lah 27 orang..dah cukup anggota kami pun bersama ke Gua Tempurung..destinasi pertama kita di pagi Sabtu itu..hehe

Perjalanan yg mendamaikan pagi tuh..jalan kampung je nk ke Gua Tempurong..fresh pagi tu dgn bau2 taik lembu..halamak, mana nak dpt tgh kL kan..menyengat pale..hehe..so kitorang mula bersiap ngan pakaian masing2..bg yg xde kasut atau yg ade kasut cantik2 tuh jgn rsau..hanya dgn RM8.80 anda akan mempunyai sepasang kasut Adidas Kampung yg sememangnya sesuai utk aktiviti hijau anda di masa akan datang...hehe

Selesai sedikit briefing, kami mula cargas masuk gua..seperti biase gua nih mmg djaga dan telah dicantikkan..jgn rsau dan takut sgt sbb anda xkan dapat pengalaman mcm crite The Cave atau The Descent..huhuhu..just follow ur tour guide..kitorang memilih laluan no 3..to top of the world dan turun ikut bawah laluan naik td..best woo..mcm main sliding kat sunway lak..hehehe..kaki aku masih sakit tp tq kat owhnia yg awal2 dh bg pain killer kat aku..huhuhu..

Bercaving selama 2 jam stgh jek..bergambar ape yg patut..padahal sepanjang dlm gua tuh itu lah aktiviti kitoeg..hehe..kuar je dr gua, makanan tghari dh tersedia..teeima kasih wat makcik yg menyediakannya..sedap..kepada organizer, u have done a very wonderful job..tahniah wat Pichah dan Cicak..Memori ini akan kekal sampai bebila..hehe..sape yg x pergi leh pegi..bawak keluarga anda berjalan2..hehe..kat cni aku sertakan beberapa gambar yg diambil dr album brader props..credit to him..pasni aku wat entri WWR laks..hehe..

Pastikan barangan berharga yg dibawak masuk dibalut dgn plastik kaw2 dlu sebelum disumbat ke dlm dry bag..jgn prcayakan dry bag 100%..hehe

Ok, adiosss...

Welcome March



Salam geng...

Naik geli bertambah ghimas telinge aku mendengar pengkritik2 filem sukarela yg ada kt sekeliling aku nih..masing2 bercakap pasal Adnan Sempit 2..ye ye aku tau aku x gi lagi..huh!!!

Setelah berbincang 2-3 patah dgn ebby, persetujuan dicapai..hehehe..kitorang akan meraikan kedatangan March dgn melayan cik denan...so tiket dibeli dan kami mula menonton..port kitorg x lah senpoi sgt sbb xleh nak beli on9..makanya agak ke depan la sket. tp xpe..xde lah mendongak sangat..

Aku awalnye agak teruja dgn filem nih..tp ntah la mood tetibe hilang..dh dlm panggung dh..nk di ape kan lg kan..layan je lah muvie tuh..so penceritaan x jauh beza lah dgn yg pertama..si denan masih dgn sempitnye..cuma jalan crita kali ni lebih menampakkan keseriusan hubungan denan ngan nadia..nadia pun bertambah comel dlm cite nih..hahaha..wawa ttp lebih comel..cuma pengarah lebih banyak memediumkan wawa dlm memerli golongan direct selling atau MLM yg ade kat luar sana..well, pendapat memasing..

Bagi aku secara peribadi dan berharap x mempengaruhi sesiapa, crita ni mampu buat anda ketawa..cuma xjauh sgt bezanya dgn yg pertama..contohnya ending yg aku xtau la..mgkin pengarah nak jdkan ending utk denan sempit dgn scene bilik meeting kna serang ngan budak2 denan nih sbgai satu trademark filem nih..well, aku masih rasa xperlu ending yg sebegini..cukup dgn lepas denan kantoi pakai earphone, denan frust dgn just kuar dr bilik tuh..hehe

Ape pun filem Adnan Sempit 2 bg aku berjaya..dan tidak akan jadi penyebab kalau tahap filem Melayu jatuh sket akibat filem2 sampah yg lain..hehe..so Adnan Sempit x busuk bro...huhu..Pakat2 lah pegi tgk...ianya menghiburkan...

Adnan Sempit 2 - 3 Star!!!!

Adiossss...



February Closing



Salam geng...

Tahun lompat 2012 bg bulan penentunya February dh pun berlalu..sebabkan aku x hendak menutupnya dgn kejadian kemalangan, aku lalu nekad..pas jumpe doc kat klinik, aku, ebby dan rakan2 pegi menonton movie..hahaha..mintak doc inject ubat tahan sakit satu kali, then trus ke wangsa walk..dgn capek2 tu aku berjalan gi nengok..harap2 citenye best la kan..hehe

Aku diajak menonton 'This Means War'..hahahaha..steady terus..ilang lah kejap sakit aku tuh..sbb dok gelak jek..maybe dh terlambat utk aku komen pasal cte tuh, so aku xnak komen byk..mase aku gi tgk pon cte dh suam dh..hehe..sesape yg belum tgk silalah pergi..sbb pasti x nyesal..cuma lelaki2 mithali dan sejati pasti akan ada sedikit x puas hati dgn ending crite nih..ye lah x seperti yg kita harap..cuma bg perempuan, tahniah kerana anda dapat apa yg anda hajati..hehe..so enjoy!!!

THIS MEANS WAR -3.5 STAR!!!!!

Adiosss...




Kuda Hitam vs Teksi



Salam geng...

Rasa dh lama x update blog nih..since accident isnin hari tu..dh lama x terbabit secara langsubg dlm kemalangan..dan ianya bukan sesuatu yg menarik..tidak mebarik utk diri sendiri san tidak lah jugak menarik utk dikongsi..tp apakan daya dunia tanpa sempadan kini semakin mengiyakan 'sharing is caring' yg kita selalu sebut..so ambil iktibar..

Aku pulang awal 30minit dari biasa hari tu..sbb nak kejarkan diri ke ofis Master ku..kereta x berapa byk lg di Jln Tun Razak..kuda hitamku dipacu laju mcm biase..sbb klu bwk pelan pun dia laju jugak sbb dh mmg laju kan..hahaha.so nak di jadikan crita petang tu, aku melalui jalan yg biasa aku lalu..setiap hari..masuk terowong dan keluar depan Tokio Marine..jalan penuh ngan kereta sebab lampu kat persimpangan Yap Kwan Seng sedang merah..gear ku drop sampai gear 2..tetiba, dri celahan kereta yang beratur menghadap ke depan terpacul sebuah teksi nokharoooom depan muka aku..dgn penuh rossi nya aku mengelak tp apakan daya, rossi pun terlanggar biker lain..aku ni telah lah..berdentooooom!!!! kuda hitam ku dengan bonet depan bhagian driver teksi tersebut..terbang aku..nasib baik kasut pakai,stokin,seluar jeans panjang,jacket yamaha,glove proride dan fullface shoei ku...melayang kuak lentang aku tgh2 jln kL nih..hadus.....

Nasib jugak aku menggalas beg..jd lah beg tu sebagai penampan ku di atas jalan..kasut dh tercabut sebelah..aku amek dan pakai..adoyaiiii terseliuh dh dua2 blah kaki nih..mana kuda hitam aku???brengsek!!!sorang brader tolong angkatkan motor..sbb mmg x larat lah..halamak, wa punye gear n stand depan patah!!!tank ok..xde calar..menyirap..teksi mana teksi??drebar teksi pun keluar..ada hati nak sound aku..aku bahasakan dia balik..mana boleh suka2 hati korang je drebar teksi main sailang tgh2 jalan..dh keje ko bawak teksi, ikutlah peraturan..jgn sbbkan kan nak elak jammed ko susahkan pengguna jalan yg lain..nasib lah kaki aku nih dok kuat berdenyut2..klu tidak mmg dh bertegur sapa dh anggota badan aku ngan driver tuh..dia tanya aku dia nak setel mcm mana..aku ckap setel medical aku ngan repair kuda aku nih..dia setuju walaupun berat persetujuan dia tuh..aku suruh dia parking tepi jalan..dia masuk kete, bg signal dan terus....chow??dia chow??eh apa punya bacul la org Malaysia skang nih..xbertanggungjawab..ape dia ingat dia leh enjoy lama ke?xpe, bg dia chilex dlu..huhu..

Aku dan membe aku sambung proses moto..kasi buang ape yg dh patah tuh..start balik moto, alhamdulillah..boleh hidup..gear xde tp nasib dia dh sangkut kat gear 2..so aku bwk balik kudaku ke rumah bonda..itupun selepas xjd nk tinggal sbb membe aku gtau yg cbr membe dia baru je hilang mgu lepas selepas tgalkan kejap kat ctu..hihihi takut aku..bwk balik jugak..dgn gear 2 tuh aku sampai kqt bwh umah..bondaku dan adikku dh ada kat bwh umah..parking moto, bukak kasut kasi rilek kaki..dh macam ada katak dewasa dh dlm buku lali aku..bengkak gile..tepon ebby soh dtg amek..ebby dtg bersama pichah dan dee..langsung ke klinik..hehe

Ok, itulah serba sedikit coretan yg dapat aku kongsi ngan korang..moral of the story pastikan kita sentiasa alert dgn keadaan di jalan raya..double alert pada setiap persimpangan..kepada pemandu teksi yg ada, jgn langsi..patuh peraturan..jgn wat macam itu jalan peribadi korang sume..bertanggungjawab lah atas kelakuan korang..jgn lak nnt dtg menyembah sbb xdpt nak renew permit, roadtax or tuan dh xnk kasi sewa teksi..jgn biarkan diri anda dlm keadaan tersebut ye..hehe..ok salam pisah kejap..nak conteng entri baru lak..publish?tgu lah..sabar lah sayang...hahahaha

Adiosss...

Wednesday, February 22, 2012

Ragam Kuda Hitam


Salam geng...

Dikala Malaysia dh ketinggalan 4-0 nih, ada baiknye aku berbloging..terasa nak bercerita..kasi bukak ini apps-blogaway, kasi tekan ini keyboard..siap satu crita..hehe..xde ape sgt pun nak cte,cuma nk share satu story yg jd td..

Balik dr ofis dgn menunggang kuda hitam ku, saje jengah kat workshop uncle sorg nih..dah lame x singgah..tgk cam biase la ade org..dlm aku perati uik, dh ade pembantu dh..selama nih dia sorg jek..ok lah ni..leh la cepat siap moto aku nih..ade specialist utk kuda itam aku..brader zul nama dia..dok kat area bangsar..tp klu setakat nak tukar minyak itam motul 3000 nih aku rasa uncle nih leh wat..mmg klu setakat bnd ringan2 utk kuda itam aku nih, uncle cina LV Motorsport ada jawapannye..hehe

So aku blik umah dlu, tukar bju then cargazz ke bengkel..time aku sampai ade la 2 bj motor..sorg asst dia dh take care, yg sebijik lg uncle uruskan..so aku gtau dia, 'tokey, cam biase..motul 3000 ngan oil filter' dia pun ngangguk..aku pun cari port..shapkoklulahhh..hehe..dlm dok menunggu, dia pun dh start pegang kuda hitam aku nih, perkara biasa terjadi..ramai plak cust yg dtg..hehe..adelah total 10 biji motor yg dtg..semua uncle nih kasi setle..kecuali kuda itam aku..xpe lah, sbb aku dh ngam..aku bg muke la..dia pun bz..selepas hampir 2 jam, bru kuda itam aku mengaum cam rimau..huhu maknenye dh siap lah..itu je lah cte aku..hahahaha..perasang muke mu!!!!hamek ko...

Ape yg sebenarnye aku nak cte..adalah ragam.,klu korg nak tau, uncle nih ke hulu ke hilir xberenti ngan org dtg nak repair moto..dr lah mentol lampu sampai lah ke tukar tayar, tukar cover set eh sume lah yg dtg dia wat sendiri..ade asst dia dtg tolong??oh nehi bro..nehi..asst dia dari aku jengah mase balik keje, sampailah aku punye kuda hitam ngaum, dok x hbis2 dgn ex5 tuh..aku nmpk gak uncle nih gi usik2 ex5 tuh, gi kasi ajar..pastu uncle nih dtg kat aku ngomel...'cumalah clutch plate..wa pijam wa punye mata pun bleh kasi setel mey..' huhuhu..cian ade asst cenggitu lak..uncle tambah lg, 'wa bayar dia 1700 sebulan wo..nasib wa xde kuli lain, klu x wa da halau ini olang' hahaha double cian..so wajar sgt lah aku bersabar..xbenti touk dia keje..yg aku nak puji uncle nih, dia punye cust service..cust sampai jek, dia mesti sapa punya..dgn senyum dia..dgn tgn dia still lagi dok pgg moto yg dia tgh repair..eh salute gua..dh tau ape yg cust tu nak cepat2 dia kasi setel..laju gile dia wat keje..so owner moto yg tgh terpinga2 ditinggalkan, sabar..kejap lagi dia akan sambung..mcm tu lah ape yg terjadi selama hampir dua jam td..salute beb..salute..

Kat sini bukan lah aku nak mengagongkan kaum lain..cuma yg baik kita amek, yg xbaik kita jeling udah le..kenapa kaum2 mereka lebih menonjol dlm biz, ianya adalah kerana ATTITUDE yg mereka ada..satu contoh lagi, kt Kg Semarak dulu..ade seorg Ah Pok nih..bengkel moto jugak..setiap pagi dia akan bukak kedai dia akan tolak keluar semua moto dlm kedai...nak tutup kedai dia akan tolak balik semua moto masuk kedai..sebatang besi pun xde tinggal luar...apa yg dia buat kekal sampai skang..walaupun dh pindah bengkel..dh jadi rutin harian dia selama hampir 20 tahun..nak dibandingkan dgn makcik2 yg berniaga di bawah flet mak aku skang, awal 2 minggu meniaga ye lah, bwk turun kerusi meja nak meniaga..tiap2 hari bwk naik bwk turun..tp masuk minggu ke 3, dh bersolex dh kerusi meja tu kat bwh..beza kan?

So kita ambil la iktibar..kisah ini jadikan santapan buat kita kita semua..termasuk lah diri aku yg serba kekurangan ini..yg baik dtgnye hanya dr Allah..dan yg buruk adalah dari diri kita sendiri makhluk yg fana ini...insyaAllah bertemu di next entri...

Adiossss.....

Monday, February 20, 2012

Nantikan 27 Februari

Salam geng,

Kalau ikutkan entri aku sebelum nih yg pasal DBKL halau kami penjaja D'Tasik Sri Rampai, xde kate putus pun...Atas sebab ego nya DBKL nak mengaku salah sebab xdpt kemukakan bukti, maka kes tergantung kejap..tapi bab kate sorang pejuang reformasi dulu, Lawan Tetap Lawan (walaupun dia skang nih Liwat Tetap Liwat..hahaha) maka kami lawan non stop..kita di pihak yg benar watpe nak takut dak?huhu

So dari perbincangan ngan Menteri Wilayah makanya kami akan dapat menduduki kembali gerai kami bermula 27 Februari ini..so dh bleh la luruskan kaki..bwk2 gi spa ke urut badan..kasi relax..kita dh menang..hehehe..Cuma yang xsyok nya perkara ni xperlu pun untuk kita bawak ke peringkat atas2 sgt..tp sbb egonye 'sebuah' DBKL, maka kita terpaksa turun naik ofis DBKL tuh..jumpe org itu jumpe org ini, bekejar ke sana ke sini ke sinun sbb nak kan kata putus..nasib baik lah org2 tua yg hendel..kalau ikutkan kami yg darah muda nih, xkan mampunye DBKL nak langsi2..hehe..ada baiknya ikut cara org tua..Lembut berisi..huhu

Nong Chik dh bersuara..akhirnya..setelah sebulan..kenapa ye? lambat sgt nk bukak mulut..klu dr awal2 lg dia bukak mulut dan backup kami penjaja xde lah kami sampai kena keluarkan barang, upah org jaga barang, pasang khemah pengantin semata2 nak barang kami selamat..klu ade jalan penyelesaian yg tidak merumitkan, knapa nak pilih jalan yg berliku kan...hmmm..xpe lah, sekarang nih kita tunggu la 27 hb nnt..mana tau ada drama lain plak ke..hahaha..dh terbayang dh nak bakar sate kat tepi tasik tuh..kuikuikui..cuma pada Nong Chik, aku xtau la ape yg ko buat..org cakap yg ko nih pun sama lembiknye macam Hishamudin..tp xtau la klu ko lambat refleks sbb nak tgk Datuk Bandar dan org2 DBKL wat keje..tp ape pun tahniah so far sbb kami penjaja dh anggap setel..tp harap ko dapat bertegas dlm isu2 yg membabitkan kebajikan penduduk dan penjaja di Wilayah..tentang tanah rezab dan isu2 yg sebagainya yg mana isu2 yg timbul bakal memungkinkan ko tidak lagi jadi Menteri Wilayah..huhuhu..

Akhir kata geng selamat jiwa raga dan harta benda..kuikuikui...Adiosss

Saturday, February 11, 2012

Liverpool Forever



Salam geng...

Panas lg klu nak cte tentang game mlm td...Liv vs MU..hahaha..ok mmg Liv kalah..2-1..jaringan Rooney yg eh klu letak aku pun leh scorelah..sbb smemangnye bola tu dh tau nak gol..xkesah la sape yg score..sbb kt cni aku bukan nak cte pasal sape score..tp aku nak cite pasal penyokong MUnyet...hahaha..xtau la nape tp itu mmg standard geng2 munyet nih..mungkin panas sgt ngan Liverpool yg menang ngan dorg FA cup hri tu kot..hahahaha

Sedih?mmg la sedih Kop kalah..tp jaringan ok lah suarez stil score..ade evra mampu score?xde..kna nganjing ngan suarez lg ade lah..hahaha..malas nak cte mutu pengadilan..sape tgk game smalam tau lah...sepanjang malam fb aku, tweet aku dan whatsapp aku penuh ngan komen2 lepas geram budak MUnyet...ini lah style dorg..kite the kop klu kalah pun still berbunyi jugak..sbb kita proud dgn kita punya history..bukannye mcm team tu yg kalau kalah terus line tepon kna barred..rumah terus padam lampu dan packing berhijrah...hahaha..

klu korang perasan, setiap kali game MUnyet vs The Kop, budak2 MUnyet mesti cam sebelum game diam jek..klu kite post ape2 pun dlm fb dorang sekadar like dan no comment..sbb ape eh??sbb dorg goyang..dorg x true..dorg sekadar ikut trends..hahaha ape xbetul?perhatikan lah..dan ape jd lepas game?klu dorang menang mau tau lah...kite dh terbiasa tengok kan perangai poser dorg tuh..klu dia kalah, well dh tau..sbb tu sbelum game x berbunyik..ha nmpak x betapa posernye dorang nih...hahahaha..Seperkara lg nak share..yg fans MUnyet ni bukan reti main bola pun..tau sorak jek..hahaha..tgk muke pun tau la...hahahaha..lg ada hati mau sembang gebang..gi blaja sepak bola dlu lah...huhu

So cukuplah..sbb aku pun nk kna ke Seremban nih..layan budak2 MUnyet nih sampai ke esok aku leh tulis..hahaha..so U BETTER STAND UP IF U HATE MANU!!!!

Adiosss


Tuesday, February 7, 2012

Air Panas Gadek bikin Panas


Salam geng...

Apa khabar kita-kita?cuti panjang lagi kan...best betul..leh jenjalan..selalu kita dengar yg setiap percutian atau perjalanan nih perlukan perancangan dan persediaan yg teliti..bila dh nekad maka perancangan itu berjaya..kan kan? Hehe.,aku setuju jugak lah ngan statement tuh..namun tdak lah seratus peratus..knape yek? Sbb rata2 percutian aku yg 'memorable' sumenye datang dari petikan..tau x petikan tuh ape?mcm nak nyalakan api guna lighter, kan kna adakan petikannya dulu..so bila seseorang tukang petik dh memetik, makanya yg lain jd bahan bakarnye..menyala lah api tu kan? Hahaha..mcm tu lah jugak siri percutian atau siri beriadah aku..dr zaman sekolah lg, masuk zaman ipt dan sampailah sekarang mmg hidup aku dikelilingi oleh kaki petik..klu xde kaki petik nih sunyi lah hidup aku..hahahaha

Aku terus terang cakap mmg jatuh cinta ngan air panas gadek..dr zaman bercinta dlu lg..gamak bosan jek air panas gadek la tempatnye..dh jd tempat fevret dh melaka tuh..ye la tempat pun lawa kan..klu dulu aku pegi gadek tempat dia cam kecik jek..tp tskang fuhyooo dah besar beb..kolam renang besar kat kondo pun ada..siap shower lg tepi kolam..cuma shower dia xde le air..hehehe..sbb bru sgt lgi kot..mpag blom sempat pasang air lg kot..hehe

So nak cte nih..ttg kunjungan terakhir aku baru2 nih..ari ahad arituh..xlama la gap nye dgn knjungan aku sebelum tu..iaitu 2hari sebelum..hahaha..gila kan..hari jumaat aku dh pegi..selang sehari aku pegi lagi..ape dia letak dlam air panas tuh pun aku xtau..asek nak pegi jek..takat air panas selayang n batang kali mmg aku tinggalkan khusus utk org bandar kL jek yg xnak drive jejauh..hehe..aku bersama teman2 ku..dua buah kereta buatan Msia..biasalah kna support buatan Malaysia nih..bercuti pun dalam Msia..at least dpt la membantu rakyat kita-kita kan...

Pendekkan cite ttg air panas gadek nih, aku setuju bebenor lah ngan blogger sorang nih yg menyarankan agar pergi time kol 8mlm ke atas..cuma aku nak tambah, klu hari2 minggu tuh sesuai sgt lah kol 8mlm ke atas..sbb korang mungkin merupakan geng pertama malam itu..klu gi lewat2 alamatnye mandi air panas berurine la touk..pekat melikat!!!shhhh...jgn salah anggap yek,tujuan aku di sini bukan lah utk mnjatuhkan biz di Air Panas Gadek, cuma aku cam nak luku pengunjung2 yang bangang nak mampos...puih!!!tempat org mandi air panas, tempat org sekeluarga beriadah..bwk anak2 kecik, bwk ayah bonda menikmati air panas dlm keadaan dingin..amat lah wajaqnye mereka2 yg kencing dlm kolam tuh..ape punya bahalol pun aku xtau la..walaupun blog aku xseberapa, harapnye pembaca sebarkan perkara ini..jgn sbb kita pemalas nak gi toilet, kita secara x sedar menjemput umpatan dan cacian org ramai..malang nasib nnt..kolam dh dibuat cantik..ade astro bagai..sumenya sentiasa upgrade utk bg kesenangan pada pengunjung..tp korang yg menjadi golongan nokharoooom bikin panas hati gua..hancing haring suma ada..dasar manuasia xde sivik..bwk2 lah sedar sket..cane klu mak lu ngan bapak lu mandi air kencing lu?amacam?sedap?pikir la touk...xkan nak tgu org berzikir kat umah lu baru nak sedar...panasss hati aku...

Kunjungan terakhir agak potong stim..sume disebabkan perangai beruk moden yg ada..aku terus bersihkan badan..sekilo sabun dettol aku harukkan ke badan aku..hish melekat dan terbau2 hancing nye...mmg lepas nih klu nak dtg sini lg aku akan dtg hari biasa jek..mcm dolu2 xramai pengunjung..dekat subuh aku dh gerak..xdan lak nk tanye brader2 yg jaga tuh time bila dorg tukar air kolam sbb dorg sume masih di alam mmpi..klu tau leh la aku share kat cni..hehe..ok nak tulis entri lain lak..mata pun dh mule nak kecik nih..sampai2 kan lah kat fb n twitter ttg perangai beruk moden nih..agar kita semua berubah mnjadi masyarakat yg lebih baik..insyaAllah...

Adiosss...


Saturday, February 4, 2012

Dearie Estu


Salam geng...

Ape kabar hari2 minggu nih? Syukurlah merasa cuti panjang awal2 thun ni..bnyk betul cutinye..jgn lak malas2 sgt..yg xde wat ape2 tuh bwk2 lah keluar dri umh..jgn terperap je kt umh..bdn akan lebih malas...berjogging ke petang nnt cara gak..membaiki stamina kan..huhuhu..Ok, aku nk bercerita pasal kekasihku Estu..tgh2 melepak mnunggu van siap dibasuh nih, ada la jugak baiknye berbloging..terisi la masa walaupun perut masih menangis mntak diisi..sabo la jap ye...

Estu xde dgn aku sejak semalam lg...jiwa ku kosong sgt..bunyian gemersik yg selalu estu nyanyikan dan teriakkan tidak ku dgr dlm 24jam ni..mcm mne la keadaan estu skarang...dh makan ke dia..dijaga dengan baik ke dia..aku xtau..harap2 estu dlm keadaan baik selalu hendaknya..aku rindu lah..aku mula tau akan nikmatnya bersama..dia pelengkap hidup seharianku..tanpamu estu hidupku gundah..terbatas pergerakan langkahku..aku sesat selalu tiada kamu sebagai pemaklum arahku..harap ko ingat padaku jugak...

Aku xnafikan bahawa ada jugak aku terkasar padamu estu..tp aku minta maaf yg aku xsengaja melukakan dirimu..xkan kau x ingat bhw setiap kali aku mulakan hariku, kau yg pertama ku belai..setiap kali aku labuhkan tirai hariku, kau yg terakhir dlm sentuhanku..sayang aku kat kau xleh digambarkan dgn kata2..hanya kita yg rasa..hanya kita yg lalui nya saat demi saat..minit demi minit..jam berganti hari..berbulan2 lamanya sudah..aku tau jarak perhubungan kita masih mentah..aku pun tau yg ko masih muda dlm perhubungan..maklumlah aku yg pertama dlm hidupmu..tp percayalah..aku tdak akan mensia2kan dirimu...

Takdir yg menentukan pertemuan..takdir juga yg menentukan perpisahan..tp bukan semua perpisahan itu kekal..aku berikrar yg aku akan mengambilmu kembali..aku berdoa dipermudahkan jalan mendapatkan mu..ambil la waktu perpisahan sementara ini untuk masing2 kita memantapkan diri masing2..nantikan aku kembali bersamamu..xsabar kurasa utk kembali berdua..kerna berdua lebih baik kan..

Hilanglah kini hiburanku..hilanglah kini canda guraumu..tinggallah aku kesorangan menempuh siang malam ku..betul la ape yg org ckp..bila ianya tiada barulah kita sedar kepentingannya..nilainya..tp tidak pulak kita hargai saat tika bersama..my dearie estu, sabarlah dgnku....salam rindu peluk cium.... :'(

Adiosss....

Thursday, February 2, 2012

Sum Kum Kum




Salam geng...

Sementara menanti Solat Jumaat ni eloklah kiranya aku berkongsi serba sedikit ttg filem yg baru aku tonton bersama ebby malam td..venuenya?mestilah di TGV Wangsa Walk yg mahal harga tiketnya itu..mentang2 lah tgh2 Wangsa Maju xde wayang, dibalunnya RM14 satu tiket..kalau Couple seat RM16..so mmg lame2 skali la aku tgk kat cni..sanggup aku gi jalan ke OU atau e@curve utk tgk muvi dgn bayaran yg setimpal..tp main dgn perasaan yg tetibe nk menonton nih,pejam mata je lah bayar walaupun habis sekeping RM50 termasuk popcorn bagai..xpelah Wangsa Walk..malas nak berkire sgt..

Ok..lama dh dgr kawan2 bercerita ttg filem nih..lepas beli tiket pun aku usha kt tiket cam kata berirama lak bunyinya..sum kum kum..ha,bunyik cam cite siam kan?hahaha..nasib baik versi antu dia bukan versi nangnak..klu x dh elok lah ngan tajuk kt tiket..hahaha..ebby dgn mudahnya berjaya mempengaruhi aku yg memang gemarkan filem genre seram nih..jd tanpa cakap byk blik je dr ofis terus aku ke Wangsa Walk..xperlu beratur ye sbb xde org langsung yg beli tiket mase tuh..mungkin ramai yg masih sangkut dlm jem barangkali..hehe..sementara tunggu ebby sampai dr opis aku sempat la gi ubah kedudukan motor aku park betul2 depan hailam kopitiam..nak jdkan cerita sbb aku ubah motor tuh la aku kna saman..demn! so x semua perubahan itu baik..kita xtau ape yg akan berlaku di masa depan kan..hahahaha

Ok pendekkan cite ebby pun sampai dengan kakinye yg tertidur..dh macam nenek dh naik tangga..slow dan penuh kepayahan..hanya senyuman pelik je yg aku hadiahkan..mungkin sebab kelas muay thai semalam kot..huhu..beli popcorn set regular dan terus masuk ke panggung pertama..landing baiks punye tengah2 screen..sayang 1st impression dlm panggung x begitu baik..hambar..aku rasa dlm 20org jek yg nengok..mungkin mgu lepas dorg dh ramai2 pakat tgk kot..ye lah,muvi dh seminggu ditayangkan..berharap dlm diri agar jgn la filem nih bangang mcm 'sesuatu yg tertinggal' dan 'keramat' yg ish malas la nak cite..bace je entri aku sebelum2 nih..

Ok cerita bermula..scene pertama dlm kereta balik kampung..cuma lah kt kuala selangor kmpungnye..nah scene kat toilet kelip2 kg kuantan..hehe..toilet yg sama yg ebby masuk bulan lepas..nasib baik dh pegi..klu cte nih kuar awal sket mestilah aku yg bakal menemani ebby sampai ke dalam toilet..hahahaha..ok agak menarik scene dia..xde rungutan dr aku..perjalanan cerita xde masalah..ade kekuatan walaupun kesinambungan 'flashback' mcm longgar dan kejap2 flashback..pastu flashback lg..scene yg sama ade lah 2-3 kali flashback tapi dari pandangan kamera atau watak yg berbeza..hehe..xpe,layan kan...ebby dh xde kepala..sbb kepala dh dlm baju..aku still xdpt lagi feel seram sejuk tuh..cuma start je mak som mati, then aku rasa..menarik cara hantu kum kum tu memperlihatkan diri..cara dia bgtau tempat dia mati mmg stok cte antu indon..mendebarkan..hehe

Kak Milah asalnye kum kum nih sbenarnye..malu ngan kutukan dan kejian sbb dri x lawa, dia berjanji dgn setan melalui mak som..itulah asal ctenye..dia akhirnye dibunuh oleh mak som tanpa pengebumian Islam yg sewajarnya..sumpahan kum kum menghantui hidup mak som selama hayatnya..dendam milah terhadap keturunan mak som perlu dilunaskan..dan cucu maksom sebagai waris gadis sunti bongsu menjadi buruan..sampai ke kL lah si milah ni ikut nak bunuh tini-cucu maksom..so persoalan dan sejarah kum kum mula terbongkar..mak su sebagai penyimpan rahsia mak som akhirnya mbuka cerita yg merungkaikan permasalahan selama ini..dgn bantuan imam kampung, rangka jenazah milah selamat disemadikan dgn baik..sbb kan pengebumian itu dilakukan dgn penuh ikhlas, kum kum hilang power dan akhirnya lenyap dari bumi..bagus jalan cerita dia..mmg jln cerita yg biasa kita dgr dari kecik..sama la versionnye ngan hantu purdah yg xleh tgk cermin 44hari..akibat langgar pantang muke jd buruk blik dan terpaksa makan darah gadis sunti..hehe

tp sayangnya..ha,ape yg sayang?nindia kelemahan yg aku perati..scene hero fezrul khan kna rasuk dh mmg sedap dh..lazat..tp cahaya dia dh mcm siang..mmg la real sbb lampu bilik tu terpasang..tp mood seram tu xsampai..lakonan fezrul aku respek..mnjadi..tp faktor cahaya dan bunyi nya out...jd xseram aku..dh mcm tgk dokumentari perubatan Islam..so baik lah diperhalusi lg..satu lg yg aku nak komen last scene..hahaha..rupenye si bini fezrol ni pun pakai susuk jugak..mgkin mak som la yg jd gurunye..hebat..buat kan kite penonton sedar yg xsemua org cantik tuh perangai dia elok..cuma tgh2 cam tercengang tuh, ada hati pengarah nak wat klimaks dengan mengeluarkan imej kum kum besar2 dr biasan cermin..hahaha lawak sial..aku mcm dh kembali ke zaman poltergiest..teknologi 20thun dulu..cukuplah bg aku ko close up muke si bini fezrol tuh kaw2 tang mata..mata then jd merah dan diiringi trademark kum kum ke atau hilai tawa yg sederhana ke..hahaha..kelake dh mcm celake..huhu...

so overall muvi nih aku bg 3bintang dr 5bintang..boleh la bwk kengkawan tgk..untuk habiskan masa lapang..tp klu box office muvi nih aku sure terkejut punya..hahaha..sbb taraf harapan penonton Msia dh meningkat byk dh skang nih..anyway tahniah sbb muvi anda bukanlah sampah..tp usaha kuat lg utk jdkan muvi anda berbaloi utk ditonton..zuhur pun dh masuk..salam kum kum..

Adiosss...


Ulat Bulu Berduri

Salam geng...

Jangan kita cakap banyak pepagi Jumaat yg indah ini..aku nak share ngan korang satu benda..Klu korang baca entri aku tentang Lata Hammer sebelum nih, aku ade ceritakan tentang aku tersentuh dan terkena duri halus dari sang ulat berduri (spesies ulat bulu sebenarnya)..ok nih gambarnye...


Aku xtau ape name ulat nih

Aku terpaksa lah bertanya pada En Google sebab aku dan kengkawan xde la plak hafal dan kenal sang ulat berduri ini...tau x ape yg aku jumpe kat Google? yang paling iras...hamek ko!


Lonomia - Ulat Bulu Pembunuh

Halamak..ini yg aku jumpe..x jauh beza la rupe dia..baca entri blogger ttg ulat bulu nih memang seram..sebab dia merupakan salah satu pembunuh yg tegar di hutan Brazil..so jejaga la kalau ke Brazil ye...rasa2 aku cuak tak? maunye tidak!!!pukul 3 pagi td terus aku ke klinik 24j untuk mengadu kat Doc...dgn sesungguh hati bercerita nih, Doc tu rilek je cakap kat aku, 'kalau betul la itu ulat yg sama, dalam masa 24jam awak dh gol dh..ini cuma alergi jek' itu pun sbab aku ade rasa cam gatal sket..hahaha doc doc doc...ko mmg menceriakan malam aku lah...demn! bahasa ko cantik...tp nasib baik pastu ko mcm pandai amek hati aku blik..klu x aku amek ubat x bayar..hahahaha

So sebenarnye aku stil cuak..dan berdoa x berhenti supaya duri2 ulat bulu yg ada nih tidak lah membawa kecelakaan pada ku...harap2 memang ianya sekadar alahan saje..sebab kalau diperhatikan mmg duri dia berbeza sket..InsyaAllah xde mende..aku nak masuk utan lagi touk...xkan nak berhenti kek sini jek kan..ok kengkawan oi...itulah cite aku utk pagi Jumaat nih ye..jangan x solat..Assalammualaikum..


Adiosss...

Air Terjun Chamang

Panorama yang mengasyikkan di Chamang


Salam geng...

Trip ini bukanlah rancangan awal kami berlima.. (aku,picah,owhnia,ubi dan nani) tp disebabkan Kolam Air Panas Bentong tgh renovate (pada pikiran aku mmg patut pun..dh mcm tmpat gajah mandi aku nengok) makanya kami bercadangan ke Air Terjun Chamang..memandangkan jarak perjalanan cuma 20-30minit kami teruskan..

Sampai je sana aku dh terpegun dh..Limpahan air terjun yg membuak2 dan sgt lah derasnya..huyoooo dh macam 'Dam pecah dlm filem Evan Almighty' air dia.. terbaiklah bumi ciptaan Allah SWT nih..sempoi siot org2 Bentong..macam2 ada..tempat rekreasi ini pon dijaga baik..mungkin pihak majlis sini lah tu kot..aku tanpa berpikir panjang terus la amek tracksuit aku yg xbpe nk kering td n jemur atas kete picah..aku nak mandi berteman kan boxer aku yg ala2 baywatch nih..hehe..seksi sgt dh aku rasa..hwahwahiya...kami berlima terus cari port utk landing..last skali terlekat kat satu port nih yg xde lah best pun..ianya cumalah beberapa biji batu besar yg permukaannye xrata pun..bedal sudah..nasi lemak lebihan Lata Hammer td masih cukup utk sorang sbungkus..perut pun dh lapar blik,kitorang pun sapdek la..sume makan sorang sebungkus..dorg xpenat mcm aku yg dh kehilangan byk darah kepada cik pachat td..so aku sorang dua bungkus dan aku tlg khatamkan skali lauk..tq lah pd nani yg memahami aku dgn mnambahkan lauk2 yg ada..hahahaha..

Selesai menjamu selera dgn puas, aku kendiannye mulalah melangkah ke dlm ayor..biase jek air dia..just nice..aku melangkah ke tengah sket..hmmmmppp sojuknyerrr..hahaha gigil aku beb..nasib baik lah aku ni kategori objek legap yg mudah menyerap haba..lama lah jugak aku berendam..yg si picah dgn perasaan xbpe keruan nye akibat nyaris lemas kt Lata Hammer td..yg si nia dgn malu2 sejuk dia nak masuk air..yg laki bini ubi ngan nani dgn hal dorg dan ade gaklah borak2 menenangkan picah..hahahaha..masing2 ngan peel memasing la kan..aku?steady..dh mcm badak berendam..huhu..jam menunjukkan masa utk pulang..ye lah, kol8 nnt kelas tomoi lak..aku yg nak action mcm Tony Jaa mmg x lah aku skip klas aku kan..same gak cam nia yg nak jd bella si vampire katenye..hehehe..walhal badan kitorg ni dh tahap batman punye penat..kitorang tangkap la gambar ape yg patut..mandi dan bersihkan diri and get ready going back..mabeles betul cuti wilayah aku 2012 nih..hahahahaha

So selamat bercuti rakan2..mgu depan cuti panjang lg..so aku sdri harap ade entri terbaru dr aku..sampai sini dulu ye geng..pape program perlukan aku..kasi hallo..hehehe...

Kasi santap dlu satu kali...aku, picah dan owhnia...


Adiosss...

Lata Hammer

Salam rakan...

Hari ni Jinggo nak bercerita ttg Jungle Tracking yg ditempuh sempena cuti Hari Wilayah..hehe..biaselah..org2 wilayah persekutuan hari ni free and easy..leh la wat pape yg berkenan di hati..aku?dh ade plan la..itu sebabnye ade post nih..ye dak?ye ye ye..hehe

Bermula semalam selepas kelas Muay Thai..lepakkan diri bersama ebby dan rakan2 gegirl aku..(hahaha dh mcm geli aku sbut gegirl nih) kitorg layan roti canai jek..saje mengalas perut selepas dah dibelasah oleh AbeKi..hehe..so tgh sedap melepak picah dtg melepak bersama Ubi dan Nani (pasangan bru 2bulan kahwen..Tahniah!!!)..so yg aku tau dorg nih mmg kaki bukit,denai,sungai dan yg seangkatan..so dr ape yg diborak tau lah yg dorg tgh plan utk memenuhkan ari esok-cuti kan..tp xde plan muktamad lg..so tinggalkan dorg sbb aku ade karok lak..hahaha..

Pendekkan cite,aku dh kek umah..picah pun dtg lepak dan dia utarakan cadangan ke timur..layan Lata Hammer kat bentong..aku pun mcm xpikir bnyk dan setelah menerima nasihat dari ebby aku pun ON..so tugas kitorg mengayat owhnia tok join..berkat kemanisan mulut hasil menanam tebu di pinggir bibir, maka owhnia pun melengkapkan kami jd berlima..

Pagi td jam 8 aku dh mula bersiap..nak cargas..owhnia dan picah dh tgu kat bwh..kitorg nk gi tapau sarapan utk dimakan di Lata Hammer..setel suma,kasi follow ubi dan nani yg dh ade kat Shell.tanpa cakap bnyak shoot trus ke destinasi...

Perjalanan memakan masa hampir satu jam..2 beradik Satria yg mula perasan jd 4wd melalui liku2 perjalanan yg agak mencabar..sampai aku kna turun tolak la kete yg xleh bergerak akibat sangkut kat selut tuh..disebabkan aku nih Toruk Macto makanya selamba jek aku bjaya menolak dan menggerakkan kereta yg tersangkut..tq ubi tolong sama..hahaha..pendek cite kitorang sampai ke destinasi..bukan lah Lata Hammer yg dimaksudkan..klu naik kete terus sampai Lata Hammer, makanya jem lah jalan dan tar pun akan diturap sbb selalu sgt lah Lata Hammer tu jd kunjungan..hehe..kitorang sampai ke tempat parking kete..depan umah org..jd kenhkawan, its time to do Jungle Tracking..yihak!!!dh lame dh kot x redah hutan nih..kitorang perlu menuruni curam yg xde lah susah sangat..curam tanah liat jek..cuma ianya sgt mampu utk mmbuatkan anda jatuh..hahahaha..kan nia kan?hehe..lepas curam kita perlu merentasi sungai yg pertama..xperlu takut sgt sbb air cuma paras pinggang aku..tp klu anda berusia 9 thun ianya adalah di paras hidung anda..hahahaha...

Ini lah sungai pertama yg perlu dilalui dan denai2 yg mmg khas ade siap untuk treking..hehehe

Ok, selesai merentasi sungai, kami perasan yg ada tapak kaki team lain yg mendahului kami..xpelah, lg ramai lebih meriah ye dak?hehe..so perjalanan melalui denai2 kecil pun bermula..track yg ada membolehkan seorang demi seoranv uyk melaluinya..so kami berlima mula menyusuri denai2 sempit dan penuh dgn lalang2 utan yg tingginya dh mencapai ketinggian basketball player dh..hehehe..kepala kami en.ubi,diikuti isterinya nani,owhnia,aku dan picah sebagai ekornye..ntah bila lak aku x perasan tp picah dh menggalas beg si nia..ehemm ade pape ke?hahahaha..so perjalanan diteruskan..sungai2 kecil mulai dilalui..pokok2 tumbang pun di langkahi..curam yg besar busut pun dilompati..hehe..sume yg aku sebut td kami lakukan selama 30minit..hehe..ok lah santai2 punye tracking..akhirnya kami sampai ke signboard Lata Hammer yg pertama..aku x amek pun gambar signboard yg mcm arah ke kenduri kawen tuh sebab aku yakin kt google ada..hehe..so ada sebatang cicit sungai yg perlu kami redah..jgn rsau lagi sbb ianya paras buku lali jek..klu awak umur 9 thun pun ianya tetap paras buku lali awk..hehe..aku berhenti sejwnak nak cautut..sambil2 tu xselesa dgn keadaan dlm crocs aku yg penuh dgn pasir dan batu2 sungai..owh x sangka, ada jugak pacat ug singgah..sian ko..terkantoi awal..kecik sgt lg..darah pun xsempat isap lagi..dh kna tanggal dgn tangan aku..hehe..babai chat...then akh pun realize yg aku nih bukan lah kebal dri pachat..mulalah tangan nih menggagau ke seluruh badan..pantang ade gatal sket aku dah suspek pachat..hahaha..berhasil okay...pachat kedua ada di balik telinga..dh kenyang jugak la sebab byk darah aku dah dia kemam..hmm ilang jap migrain aku..hahahaha


Banyak jugak anak sungai yg dilalui
Banyak kan sungai..hehe












Signboard kedua Lata Hammer dijumpai..anak panahnye menunjuk ke arah bawah..humang aiiii nk kna turun nih..dh sampai katenya..bunyi air terjun berirama menghiasi gegendang telinga aku..nia mintak aku lead dia selepas ubi dan nani..aku pun ok..time nak turun tu aku perhati ade 3 buah beg kat camp site..hmmm kami kumpulan kedua pagi nih..ok lah tuh kan..hehe..so aku pun turun lah..tangan kiriku melekap di pokok dan zasss! menatang ape nih??OMG ulat duri..dah macam landak dh duri dia..demit!!penuh ibu jari kiri aku dgn duri2 dia..nate sunggoh...hadus dh macam seribu selumbar dlm jari aku nih..Alhamdulillah x gatal..cumanya terpaksa lah aku menicure kat dlm nih..ubi dan nani yg memahami masih menanti di gigi sungai Lata Hammer tuh..aku lak bz mengetip duri2 ulat tuh dgn kepit kuku nia..demn demn demn..habis aku buang kulit2 nipis jari aku sbb duri dia rapuh dan halus..xleh nak cabut..selesai aku khatamkan ibu jari aku nih..jom nak mandi...hehe..perjalanan diteruskan dan Lata Hammer perlu diseberangi..ini lah ujian yg terakhir..berjaga2 lah anda sbb arus dia kuat dan batu2 besarnya licin..air paras bawah dada jek..cuma malang kan x berbau..berhatilah...

Kagum...so private here...

Fuhhhhhhh!!!!terbalas segala jerih perih 30min bertreking...dia punya air terjun hwalaweh! gempak siot..xde la tgi mana tapi kederasan dan kekuatan pukulan aor terjun tuh mengingatkan aku saat Arwen memanggil arus sungai menenggelamkan Nazgul..hahaha..gempak bukan??palagi,ayuh Lata Hammer...mmg berbaloi sgt tgn calar balar..bg makan pachat..kami disajikan dengan satu yg aku.panggil camp site yg sgt private..sunyi dan nyaman..lawa beb..lg lawa dr bnda yg x lawa..hahaha..geng2 awal td akhirnya memunculkan diri..seorg warga tempatan bersama couple mat saleh yg baya2 ayah kita..hehe..dorg lepak x lame sebab dorang dtg cam nak amek gambar jek aku nengok..hehehe..kitorang mula menyiapkan air teh blackcurrant from cameron dan jugak nasi lemak yg awl2 kitorang beli td..hehe..aku sebelum tuh sempat lah membesuh sluar..bukan ape takut terduduk atas pachat yg mungkin ada dlm suar..ye la cian kan..bg dia makan tp xbg dia idup..hahahaha..itu lah asal gambar org asli dlm blog owhnia..hahaha..

Ha, sape yg org asli sebenarnye??hahaha

2 bungkus nasi lemak dh ku aukkan..konyang..melepak sambil mula menangkap gambar..dlm aku xsedar ubi dan picah dh mule memanjat batu utk tiruk..Peringatan:air di sini berpusar dan arus nya sgt deras..yg pandai sgt berenang pun bleh lemas..hanya mereka yg berdaya saing tgi,kental dan expert dlm renang je yg boleh buat ape yg ubi dan alfi bakal buat..aku pun mulai merakam aksi2 mereka..ubi melakukan terjunan...splashhhh selamat!!!picah pun selamat jugak cuma..jeng jeng jeng..picah mulai kalut dan x tentu arah..muka nampak pucat sbb dh xleh nak berenang kuar dr arus..nasib baik lah ubi aka brader air ade utk mmbantu..x sia2 lesen utk menyelamatkan org yg ubi ade..picah selamat kali pertama..nasib jugak ada tongkol kayu kat ctu..cubaan kedua picah masih gagal dan akhirnya dibawa ke gigi air oleh ubi..ha hamek ko..nasib umur mu masih panjang..bersyukur pada Allah..kesyukuran perlu dipanjatkan pada Illahi..tp gelakkan kengkawan kna lah gelak jugak..hahahahaha..aku?mmg xpndi berenang so xpayah lah mencube nak berenang kat tempat hardcore mcm nih..berenang kt pool 4 kaki tu sudah..hehehe...

Saat selepas cemas picah..hehehe

Ok awan mulai berat menuju ke tempat punca air terjun Lata Hammer nih..so sebelum kepala air sampai, baik calo..aku xnak check in kat sini malam nnt..check in kat foursquare sudah la..hehe..siap siap..mau pulang sudah..packibg dgn secepat mungkin..terjah blik jalan td..ulat duri,aku dh marked kedudukan ko..hehe..jom pulang!!!

mamat hampir lemas

bagai itik pulang petang
Jom check pachat berkumpulan 
Perjalanan pulang lebih mudah dan selamba..pokok2 dh kenal kan..so cepat lah sampai ke anak sungai yg pertama skali kitorg terjah td..cuaca dh makin panas..menyengat tubuh pan asian maldives ku ini..hehehe..akhirnya selamat kitorg sampai ke seberang..lazat sgt trip kitorang kali ini..bg menambahkan lagi kelazatan aku paparkan gambar pachat di kaki ku yg aku sedar betul2 selepas menyeberangi check point terakhir sebelum pulang..nasib aku sedar..klu x dh bwk blik kL dh pachat tuh..hahahaha...so rakan2 yg membaca, boleh lah bersenam di Lata Hammer ini..kuarkan peluh..ingat, Healthy Life 2012 perlu direalisasikan..hehehe..

Pachat menangisi pemergian
Rama-rama meraikan kepulangan














Sampai bertemu lagi Lata Hammer...



Adiosss...

Monday, January 30, 2012

Broga Hill

Salam rakan...

Alhamdulillah..syukur ke hadrat Allah SWT..atas limpah kurnianya pada umurku dan kesihatanku maka dptlah aku mencoret sedikit pengalamanku bersama rakan2..hehe

Panjang x mukadimah den?hehe..sentiasa kita2 kna bersyukur walaupun atas perkara yg kecil..so aku nk cite lah kat cni pasal broga.. hwalawehhhh...hahahaha

Ahad pagi tepat jam 2.30pg, telingaku nih dh dijeritkan oleh Ebby dari dalam bilik..suruh aku bangun..malas ar nak cte perasaan aku bangun time tuh..tp mmg terkujat aku..hengat ade la pape emergency ke..rupenye soh bgun tdo je..prepare nak naik broga..hahahaha..jd pendek cite aku bangun,mandi dan solat..bru nak solat isya' sbb mmg dh niat nk tahajud skali..alhamdulillah setel..beg mmg ebby dh siapkan awal2 lg..umah pun dia dh siap kemas..so kje aku pas solat siap2 ngan pakaian nak naik bukit nnt..dh setel aku suruh ebby lak mandi dan pesan kejutkan picah yg placing kt umah aku dlm sejam tuh..sempat jugak dia tdo..hahahaha..sbb dia tdo la aku pun bjaya tdo walaupun aku rasa kitorang tdo cuma lah 20min..jd lah..sbb aku dr pagi sabtu xtdo..xtau nape,balik dr friendly bola padang badan sengal2 dan mata pun xleh nk lelap..so thanksla pada picah yg dtg bantu aku tdo..

Aku yg dh siap nih cargas gi jumpe abang aku..nak amek torchlight..ye la..aku bukannye vampire pun bleh nmpk dlm gelap..hahaha..so patah blik umah amek ebby yg dh tgu kat bawah..tepat jam 4pg (adelah lebih2 sket) kitorang trus gerak amek owhnia..oooopss sebelum terlupe aku dan ebby sempat sarapan dan picah trus tgu kitorang kat kajang..dia drive sdri..so lepas amek owhnia kitorg shoot gi kajang..gi tempt berkumpul..dengan kekuatan anggota seramai 13org kalau x silap..perjalanan diteruskan ke broga..di sana ada lah seorang brader bukit yg dh standby..geng2 picah..hehe yan namanye..sorang lg brader bukit iwan sampai selepas sejam kitorang di 1st peak..20 min je dia naik??gile arh..mmg brader bukit..huhuhu..

Sampai je kat ladang sawit tuh,jgn lah kita2 lupe utk bayar parking RM2..akan ade lengloi jaga kt entrance..hehe..so dh prepare dan dgn lafaz bismillah kami terus melangkah ke puncak..golap beb..golap gulita..mana taknye..pukul 5pg pun belum..hahaha..sejam lebih kot kitorang mencanak naik..mcm2 la jd mase tgh daki tuh..ade yg kaki tertido la..ade yg pnjt pakai scuba suit la..eh macam2 lah..itu yg sejam lebih tuh..hahaha..pendekkan cite kitorang sebagai kelompok 2nd last dari grup kitorang akhirnya sampai ke puncak pertama la aku panggil..hahaha..sempat layan sunrise nih..tp apakan daya, Allah x izinkan..langit mendung..bintang2 pun x kelihatan..makanya layan lampu2 semenyih je la..hahaha..brader2 bukit, picah dan yan memulakan langkah memasak air..nak wat air milo ngan air teh o..sekali lagi, hwalawehhhh...layan air panas tuh..ade lak sandwich owhnieza..complete kate perut aku..hahaha..budak2 lain suma dh ke signboard broga tuh..tinggallah kitorang melayan ape yg ade kt cni..ebby dh terlentang dh..berjaya tuh kitorang sampai..cam x caya pun ada..biaselah utk kitorang yg bukan brader bukit nih..mmg mcm mimpi pun ade..hahaha..dh lme tgh sedap melepak,owhnieza decide nak naik atas lg..so good luck diberikan..tahniah buat owhnieza yg akhirnye berjaya sampai dan menghiasi tweets di pagi ahad itu..hahaha congrats...

Dah penat di puncak agaknya, geng2 puncak turun bersama kitorang yg dari awal melepet kt 1st peak nih..hehe..sesi bergambar plak la kot..walaupun gambar aku cuma sekeping..tq lah pada yg ambil..aku xtau la nape, aku cuma berdiam diri menikmati keindahan alam..terpegun kejap..sdg lepak dpt aku nengok kain rentang Liverpool menghiasi pagi di broga..ye tak ye..kita baru menang ngan MUnyet kot..hahaha..bravo lah pada mereka yg bwk naik KOP ke atas broga..hahahahaha

Ok its time..balik lah..perut pun dh mintak diisi..so perjalanan turun aku rase cam 20minit jek..cepat tuh sampai kasut ebby pun dh diimprovised oleh tanah2 broga..cengkaman yg lebih nyata katanya..hehe..so sampai kt bawah kitorang sempat layan air kelapa, jeli kelapa dan x lupe aiskrim..hahaha..teruskan perjalanan ke petronas untuk membersihkan diri sebelum maken di mapley..hahahaha..selesai makan kitorg mula bergerak pulang..masing2 ke destinasi masing2..kepenatan mula terasa..nk tdo dan baring..sengal2 badan makin menjadi gara2 kelas tomoi dan bola padang..kna dptkan rehat yg secukupnya sebelum bersedia layan AJL..hehehe...

Akhir kata aku berbangga sebab aku dan ebby dan semua rakan2 berjaya sampai ke puncak broga..alhamdulillah kami pergi dan pulang dgn selamat..Tahniah jugak buat Hafiz yg menang Juara Lagu dgn Awan Nano nya..hehe...Sampai kita bertemu lagi di aktiviti riadah yg akan datang...insyaAllah it will be Chilling trip..bak kata owhnia chillin @ Chilling...hehe

Notes: utk laporan lain mengenai broga dan gambar2, sila ke niez-someonelikeme@blogspot.comvirtualepistle.blogspot.com dan owhnia@blogspot.com..lupe lak nak pautkan kat cni..salam chill...

Adiossss...

Saturday, January 28, 2012

FA CUP - Round 4 Senyum jek!!

This is Anfield!!!!!

Pertembungan antara musuh tradisi Liverpool vs Man United..seram sejuk je aku nengok suasana stadium nih..teringat masa Malaysia vs Liverpool di Bukit Jalil tahun lepas...nyanyian Kopites membakar semangat juang Liverpool..hahaha..Pertembungan ini mmg wajar menarik minat dan menggilakan lagi kita2 yg sememangnya meminati bola..selaku The Kop dan Kopites kita tersangatlah wajar menghapuskan MUnyet ini..bak kata pepatah di Merseyside..'We are not racist..We only hate mancs' even Man City sekalipun..hahahaha tersangatlah benar pepatah itu wahai pepatung MUnyet sekalian...

Tatkala coretan ini dibuat, Liverpool sedang mendahului MUnyet dangan 2-1..hasil dari 3 step form Reina, Carrol dan shuuuuppppp gol oleh Kuyt..hahaha..kalau kata main catur pun perlu at least 4 step nak check mate, The Kop pakai 3 je nak hayamkan MUnyet...hahahaha

Prittt...priitttt...prrewwwwwiiiiitttttttttttt.................
alamak reff dh tiup wisel penamat...apa maknanya?? hahahaha MUnyet kalah yeah..MUnyet kalah yeah...hahahahaha..aku xtau la knapa...tp aku ade satu keyakinan yg mana kalau The Kop jumpe MUnyet, mesti MUnyet kena hayam nye..sbb dorang x hebat pon..dorang cuma ada sedikit luck..itu jek..sbb tu aku okay je klu gi tgk bola ngan budak2 MUnyet dan bet sape kalah bakar je jersi kat situ jugak..hahahaha..so mmg anda2 selalu bernasib baik sahabatku..nasib baik anda ada hal dan xjadi tgk bola ngan aku malam nih..kalau tidak Safiz Hartamas bakal menjadi saksi jersimu dibakar..hahahaha

so cukup..xyah tulis panjang2..akhir kata dari ku....senyum...tak perlu kata apa-apa...senyum.... (",)
kahkahkahkahkah...MUnyet tetap loser dan hayam buat The Kop selamanya!!!!Kopites, tidur lena malam ni...

Adiossss....

Friday, January 27, 2012

‘DBKL halau kami’

Perbalahan antara DBKL dan 12 penjaja di D'Tasik Sri Rampai

Oleh Na'imah Mohamed dan Ardyhansah Amat
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Dua belas peniaga kecil dan penjaja di Desa Tasik Sri Rampai kecewa apabila diarah mengosongkan premis oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) walaupun baru saja menerima kunci gerai daripada pemaju, kelmarin.
Lebih menyakitkan hati mereka, penantian selama 20 tahun untuk berniaga di tempat yang selesa dilihat sia-sia apabila DBKL mengarahkan mengosongkan tapak berniaga itu selain membatalkan lesen perniagaan mereka.

Berang dengan arahan itu, peniaga terbabit menghalang anggota DBKL kerana mendakwa teraniaya dengan tindakan diambil pihak bertanggungjawab itu.
Pengerusi Persatuan Penjaja-penjaja dan Peniaga-peniaga Kecil Melayu Setapak, Ahmad Selamat ketika ditemui kelmarin berkata, mereka menerima surat DBKL pada 9 Januari lalu mengatakan mereka tidak layak berniaga di premis berkenaan selepas didapati menggunakan khidmat warga asing menjalankan perniagaan.

Katanya, mereka menunggu 20 tahun mendapat tapak perniagaan itu selepas mengikut segala arahan DBKL, namun akhirnya atas alasan menggunakan khidmat warga asing, hak mereka dinafikan.

“Kami seperti diperkotak-katikkan DBKL kerana surat perjanjian serta segala dokumen penyerahan hak milik kedai sudah ditandatangani dengan disaksikan pemaju.

“Malah, selepas menerima surat mengosongkan premis, kami juga menghantar surat kepada DBKL untuk mengadakan perbincangan mencari jalan penyelesaian, bagaimanapun, tiada sebarang tindak balas.

“Sebelum ini, DBKL memanggil sekurang-kurangnya wakil peniaga untuk menyelesaikan masalah atau pertikaian, namun kali ini, mengarahkan kami mengosongkan kedai tanpa memberikan kami peluang membela diri,” katanya.

Menurut seorang peniaga, Zuraidah Shaik Ibrahim, 53, sudah empat kali dia diarah memindahkan gerai makan miliknya sejak 1991.

“Saya akur arahan DBKL. Mereka menjanjikan tapak strategik untuk gerai saya. Namun selepas berpindah lebih 20 tahun, ini yang kami terima.

“Sekiranya saya dihalang menjalankan perniagaan, dari mana saya mahu mendapatkan punca pendapatan?” katanya. Seorang lagi peniaga, Zulkafli Husin, 64, berkata majoriti peniaga warga emas yang berniaga lebih 20 tahun lalu di beberapa tapak berbeza.

“Sekiranya DBKL mendakwa kami menggunakan warga asing sebagai pekerja atau menyewakan gerai kami kepada mereka, mengapa kami tidak dipanggil dan tunjukkan bukti? “Jika benar kami bersalah menggunakan khidmat warga asing, bukankah mereka perlu mengeluarkan amaran ataupun denda dulu sebelum menghalau kami keluar?” katanya dengan nada kecewa.

Semua 12 peniaga berkumpul di pekarangan gerai baru mereka bagi menghalang pegawai serta anggota DBKL daripada mengosongkan gerai jam 5 petang kelmarin. Sementara itu, Timbalan Ketua Pengarah Pengurusan Sosioekonomi DBKL, Datuk Muhd Amin Nordin Abd Aziz menafikan keputusan membatalkan lesen serta tidak membenarkan 12 peniaga dibuat terburu-buru.

“Melalui siasatan tahun lalu, DBKL mendapati semua tapak peniaga diusahakan warga asing. Kami mempunyai bukti bergambar, nama serta keterangan penjaja warga asing berkenaan.

“Kita tidak berkompromi dengan peniaga kecil dan penjaja sekiranya didapati menyewakan tapak kepada warga asing.

“Oleh itu, selepas beberapa saman diberikan kepada peniaga dan penjaja di sini, DBKL mengambil keputusan membatalkan lesen perniagaan mereka sekali gus tidak membenarkan mereka berniaga di sini,” katanya.

Tegasnya lagi, DBKL tidak menerima rayuan kerana peraturan jelas menunjukkan warga asing tidak dibenarkan menjaja dan menyewakan gerai kepada mereka satu kesalahan.

TUDIAAAAAA.....YG KELUR KAT HMETRO HARI NIH..NOKHAROOOOOMMMMMMMMMMM.....MEH SINI NAK UPDATE SEHINGGA KE HARI INI...MEH SINI BACA..


Apa yg dipaparkan adalah berita yg sebenarnya 4-5 hari sudah..DBKL yg konon nya samseng berkeras nak kosongkan jugak..katanya sbb tuan kedai sewakan pada penyewa warga asing..khususnya orang siam dan indon..kalau kita bace petikan akhbar di atas, DBKL nyatakan bahawa adanya bukti bergambar sewaktu bancian diambil..ha ni la yg nak cite nih..kisah ttg firaun dlm Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur..xtau?DBKL yg bawah kuasa Datuk Bandar??yg mana di bawah kuasa dan telunjuk Menteri Wilayah tuh?alah yg lembut longlai tuh??xkenal??ce google..hahaha

3 hari lepas kami kesemua 12 penjaja yg diarah agar mengosongkan kedai telah sepakat untuk tidak melawan bagi memudahkan kerja DBKL..tidak melawan bersyarat ye iaitu kami hanya kosongkan kedai tanpa barang kami disita..Selepas kesemua 12 kedai dikosongkan pada jam 12 tghari, tepat jam 2.30 ptg kesemua 12 penjaja dan Ketua Persatuan Penjaja Genting Klang telah berada di pejabat Datuk Bandar Kuala Lumpur bagi membincangkan permasalahan ini..

Nak cerita ttg perangai hodohnya DBKL ni..cibai nokharooom..klu bace berita kat atas huh dengan sombongnya kata ada bukti berfoto..tp bila mesyuarat dan kami desak tunjukkan bukti2 bergambar itu,HAH!!!!X ADE SYIAL GAMBAR UTK 12 KEDAI!!!! aku mmg berangin gila ngan DBKL yg ade pangkat2 nih..cakap mcm xde wat salah..rupenya bukan wat keje yg tulus sgt pun..keje yg dibuat atas FITNAH ORG, IKUT TELUNJUK ORG BANGANG, MENANGKAN KRONI!!!!! Puihhhhhh!!!!! kalau kami penjaja buat salah,ya kami mengaku..tp klu setakat kesalahan kami diserkap jarang, lu orang mmg ciba!!!

So sekarang nih kami masih lagi dlm proses perbincangan dgn DBKL..setelah DBKL akui bahawa dorang takde bukti pun, barulah nak bukak pintu berbincang..padahal perbincangan dr tahun2 lepas dorang xnak layan sgt pun..inilah jadinya bila korang wat kerja tak betul..Skang ni kami tgh desak nak masuk kedai kami balik sbb dh 22 TAHUN MENIAGA SENDIRI TANPA SEHARI PUN KAMI SEWAKAN PADA ORG LAIN..APATAH LAGI PADA WARGA ASING..jgn hanya kerana laporan palsu oleh seorang bekas driver Datuk kat Setiawangsa nih..yang mana org2 tau kaki ngampu, cakap cam keling dan sebab dia kroni korang, lu orang pecaya bulat2..jgn wat naya kat org..kita sama2 manusia..kita hamba Allah SWT..anytime Dia leh tarik nikmat Dia..melalui berbagai cara..klu Dia izinkan nikmat tu ditarik melalui tangan kitorang nih, lu orang makan penampar punye paling kurang..itu paling kurang..but better u prepare for the worst..kalau ikutkan ati mmg kitorang nak melawan sampai sudah jek..tp kitorang ade akal..leh bincang lg..jgn main halau..nak halau babi pun kandangnye dh disedia..ini nak halau org..so pakai la otak..kita taknak gaduh2 sbb kita sama2 melayu..walaupun kita tau dan kita nampak ape yg berlaku kat kawasan2 cina yg tidak diusik pun..kita sedar..kita xnak pun ubah kerajaan..tp kita nak halau org bangang yg ade dlm kerajaan sekarang..yg lembik x buat keje tuh, baik lu pencen je lah..

So doa2 lah agar perjuangan kecil ini berjaya..Tegakkan Yang Hak..Yg Bathil Pasti Mati..InsyaAllah..

Adiosssss.....