Sunday, March 11, 2012

Pengajaran Berharga



Salam geng...

'Biar lambat asalkan selamat' kata2 nasihat ini adalah seharusnya dijadikan panduan dlm kehidupan seharian..namun bg aku ianya sgt sesuai dipraktikkan mengikut sesuatu keadaan.tidak semua waktu kita perlu untuk lambat..ianya mcm aku ckp td,bergantung pada keadaan..

Kata2 tersebut tidaklah sesuai untuk dipraktikkan dlm bidang perniagaan amnya dan dlm bidang perniagaan berkaitan perkhidmatan khususnya..bila perniagaan kita bergantung kepada kepuasan pelanggan ianya adalah amat pernting untuk kita senantiasa cepat..korbankan lah sedikit masa makan, tidur, berlibur dan bersama keluarga..pandai2 lah membahagikan masa..

Aku akui yg aku ni malas..tp mungkin Allah nk berikan pengajaran pada aku agar bangun untuk lebih bingkas bekerja..aku hanya peniaga kecil yg mencari sesuap nasi dgn perniagaanku..xbukak kedai maka tiadalah rezkiku melalui perniagaan itu sendiri..lain dgn org yg makan gaji..cukup bulan pasti masyukk..aku dh penat dan lelah dgn makan gaji..bukannya xbgus namun ianya xcukup bagus utk aku yg mmg xsuka duduk di ofis..aku xdpt nak berikan 9jam masaku kepada org lain..sedangkan masa utk diriku pun aku berkira, apatah lagi untuk kompeni dan majikan..

Jadi baru2 ni aku terkena akan 'tamparan' yg amat dasyat akibat lambat..aku sedar kesilapan diri..aku tau di mana puncanya..dan aku perlu utk berubah..usiaku belum lagi 29 maka adalah belum terlambat utk ku berubah..bukan aku xnak hidup macam org lain..cukup makan cukup pakainya..namun kesilapan lalu telah menrencanakan hidupku di masa kini..aku bukanlah pengecut yg mahu lari dari masalah jd dgn tabah aku hadapinya..impianku hanyalah satu..selain dr menjadi hamba abadi Allah SWT, aku hanya ingin diriku yg semasa hidup di bumi fana ini tidak menyusahkan org lain..semoga impianku menjadi kenyataan suatu hari nnt..

Kepada mereka yg di sekelilingku, bersabarlah..aku sedang berusaha keluar dari kemelut dan belenggu permainan duniawi yg menghimpit..sabarlah kerana aku juga sedang bersabar dgn dugaan dan cabaran yg kian hebat datang padaku..sabarlah sesungguhnya separuh dari iman itu adalah sabar..dh x lama lagi..aku pasti segalanya akan berubah..usaha demi usaha tanpa henti..habis akal baru tawakal..insyaAllah kita tidak selamanya di bawah..sokongan kalian tidak akan ku khianati..demi masa depan ku yg cemerlang..

Bak kata org Kedah, aku kena celapak dlm tugas seharian..'Biar cepat jgn lambat'..Salam dinihari..

Adiosss...

6 comments:

  1. hebat betol ayat kau, best..leh tulis buku motivasi pas ni..hehe..Chaiyokk!! mari berubah ke arah lebih baik!

    ReplyDelete
  2. mari kita..hehe..nnt aku dh berjaya bru aku wat buku motivasi tu ye..hehe

    ReplyDelete
  3. Chiyok2 ~ usaha tangga kejayaan, nt da ade buku motivasi, bg i 1, hehehehe.....

    ReplyDelete
  4. bg?beli lah..1.5% discount..hahahaha

    ReplyDelete
  5. lepas tawakkal jangan lupe doa ... moge dimurahkan dan dipermudahkan rezeki..amin

    -Pendekar Laut-

    ReplyDelete
  6. sentiasa berusaha walaupun kita tau ianya makin mahal..kuatkan diri..teruskan sokongan sahabat..

    ReplyDelete