Thursday, February 2, 2012

Lata Hammer

Salam rakan...

Hari ni Jinggo nak bercerita ttg Jungle Tracking yg ditempuh sempena cuti Hari Wilayah..hehe..biaselah..org2 wilayah persekutuan hari ni free and easy..leh la wat pape yg berkenan di hati..aku?dh ade plan la..itu sebabnye ade post nih..ye dak?ye ye ye..hehe

Bermula semalam selepas kelas Muay Thai..lepakkan diri bersama ebby dan rakan2 gegirl aku..(hahaha dh mcm geli aku sbut gegirl nih) kitorg layan roti canai jek..saje mengalas perut selepas dah dibelasah oleh AbeKi..hehe..so tgh sedap melepak picah dtg melepak bersama Ubi dan Nani (pasangan bru 2bulan kahwen..Tahniah!!!)..so yg aku tau dorg nih mmg kaki bukit,denai,sungai dan yg seangkatan..so dr ape yg diborak tau lah yg dorg tgh plan utk memenuhkan ari esok-cuti kan..tp xde plan muktamad lg..so tinggalkan dorg sbb aku ade karok lak..hahaha..

Pendekkan cite,aku dh kek umah..picah pun dtg lepak dan dia utarakan cadangan ke timur..layan Lata Hammer kat bentong..aku pun mcm xpikir bnyk dan setelah menerima nasihat dari ebby aku pun ON..so tugas kitorg mengayat owhnia tok join..berkat kemanisan mulut hasil menanam tebu di pinggir bibir, maka owhnia pun melengkapkan kami jd berlima..

Pagi td jam 8 aku dh mula bersiap..nak cargas..owhnia dan picah dh tgu kat bwh..kitorg nk gi tapau sarapan utk dimakan di Lata Hammer..setel suma,kasi follow ubi dan nani yg dh ade kat Shell.tanpa cakap bnyak shoot trus ke destinasi...

Perjalanan memakan masa hampir satu jam..2 beradik Satria yg mula perasan jd 4wd melalui liku2 perjalanan yg agak mencabar..sampai aku kna turun tolak la kete yg xleh bergerak akibat sangkut kat selut tuh..disebabkan aku nih Toruk Macto makanya selamba jek aku bjaya menolak dan menggerakkan kereta yg tersangkut..tq ubi tolong sama..hahaha..pendek cite kitorang sampai ke destinasi..bukan lah Lata Hammer yg dimaksudkan..klu naik kete terus sampai Lata Hammer, makanya jem lah jalan dan tar pun akan diturap sbb selalu sgt lah Lata Hammer tu jd kunjungan..hehe..kitorang sampai ke tempat parking kete..depan umah org..jd kenhkawan, its time to do Jungle Tracking..yihak!!!dh lame dh kot x redah hutan nih..kitorang perlu menuruni curam yg xde lah susah sangat..curam tanah liat jek..cuma ianya sgt mampu utk mmbuatkan anda jatuh..hahahaha..kan nia kan?hehe..lepas curam kita perlu merentasi sungai yg pertama..xperlu takut sgt sbb air cuma paras pinggang aku..tp klu anda berusia 9 thun ianya adalah di paras hidung anda..hahahaha...

Ini lah sungai pertama yg perlu dilalui dan denai2 yg mmg khas ade siap untuk treking..hehehe

Ok, selesai merentasi sungai, kami perasan yg ada tapak kaki team lain yg mendahului kami..xpelah, lg ramai lebih meriah ye dak?hehe..so perjalanan melalui denai2 kecil pun bermula..track yg ada membolehkan seorang demi seoranv uyk melaluinya..so kami berlima mula menyusuri denai2 sempit dan penuh dgn lalang2 utan yg tingginya dh mencapai ketinggian basketball player dh..hehehe..kepala kami en.ubi,diikuti isterinya nani,owhnia,aku dan picah sebagai ekornye..ntah bila lak aku x perasan tp picah dh menggalas beg si nia..ehemm ade pape ke?hahahaha..so perjalanan diteruskan..sungai2 kecil mulai dilalui..pokok2 tumbang pun di langkahi..curam yg besar busut pun dilompati..hehe..sume yg aku sebut td kami lakukan selama 30minit..hehe..ok lah santai2 punye tracking..akhirnya kami sampai ke signboard Lata Hammer yg pertama..aku x amek pun gambar signboard yg mcm arah ke kenduri kawen tuh sebab aku yakin kt google ada..hehe..so ada sebatang cicit sungai yg perlu kami redah..jgn rsau lagi sbb ianya paras buku lali jek..klu awak umur 9 thun pun ianya tetap paras buku lali awk..hehe..aku berhenti sejwnak nak cautut..sambil2 tu xselesa dgn keadaan dlm crocs aku yg penuh dgn pasir dan batu2 sungai..owh x sangka, ada jugak pacat ug singgah..sian ko..terkantoi awal..kecik sgt lg..darah pun xsempat isap lagi..dh kna tanggal dgn tangan aku..hehe..babai chat...then akh pun realize yg aku nih bukan lah kebal dri pachat..mulalah tangan nih menggagau ke seluruh badan..pantang ade gatal sket aku dah suspek pachat..hahaha..berhasil okay...pachat kedua ada di balik telinga..dh kenyang jugak la sebab byk darah aku dah dia kemam..hmm ilang jap migrain aku..hahahaha


Banyak jugak anak sungai yg dilalui
Banyak kan sungai..hehe












Signboard kedua Lata Hammer dijumpai..anak panahnye menunjuk ke arah bawah..humang aiiii nk kna turun nih..dh sampai katenya..bunyi air terjun berirama menghiasi gegendang telinga aku..nia mintak aku lead dia selepas ubi dan nani..aku pun ok..time nak turun tu aku perhati ade 3 buah beg kat camp site..hmmm kami kumpulan kedua pagi nih..ok lah tuh kan..hehe..so aku pun turun lah..tangan kiriku melekap di pokok dan zasss! menatang ape nih??OMG ulat duri..dah macam landak dh duri dia..demit!!penuh ibu jari kiri aku dgn duri2 dia..nate sunggoh...hadus dh macam seribu selumbar dlm jari aku nih..Alhamdulillah x gatal..cumanya terpaksa lah aku menicure kat dlm nih..ubi dan nani yg memahami masih menanti di gigi sungai Lata Hammer tuh..aku lak bz mengetip duri2 ulat tuh dgn kepit kuku nia..demn demn demn..habis aku buang kulit2 nipis jari aku sbb duri dia rapuh dan halus..xleh nak cabut..selesai aku khatamkan ibu jari aku nih..jom nak mandi...hehe..perjalanan diteruskan dan Lata Hammer perlu diseberangi..ini lah ujian yg terakhir..berjaga2 lah anda sbb arus dia kuat dan batu2 besarnya licin..air paras bawah dada jek..cuma malang kan x berbau..berhatilah...

Kagum...so private here...

Fuhhhhhhh!!!!terbalas segala jerih perih 30min bertreking...dia punya air terjun hwalaweh! gempak siot..xde la tgi mana tapi kederasan dan kekuatan pukulan aor terjun tuh mengingatkan aku saat Arwen memanggil arus sungai menenggelamkan Nazgul..hahaha..gempak bukan??palagi,ayuh Lata Hammer...mmg berbaloi sgt tgn calar balar..bg makan pachat..kami disajikan dengan satu yg aku.panggil camp site yg sgt private..sunyi dan nyaman..lawa beb..lg lawa dr bnda yg x lawa..hahaha..geng2 awal td akhirnya memunculkan diri..seorg warga tempatan bersama couple mat saleh yg baya2 ayah kita..hehe..dorg lepak x lame sebab dorang dtg cam nak amek gambar jek aku nengok..hehehe..kitorang mula menyiapkan air teh blackcurrant from cameron dan jugak nasi lemak yg awl2 kitorang beli td..hehe..aku sebelum tuh sempat lah membesuh sluar..bukan ape takut terduduk atas pachat yg mungkin ada dlm suar..ye la cian kan..bg dia makan tp xbg dia idup..hahahaha..itu lah asal gambar org asli dlm blog owhnia..hahaha..

Ha, sape yg org asli sebenarnye??hahaha

2 bungkus nasi lemak dh ku aukkan..konyang..melepak sambil mula menangkap gambar..dlm aku xsedar ubi dan picah dh mule memanjat batu utk tiruk..Peringatan:air di sini berpusar dan arus nya sgt deras..yg pandai sgt berenang pun bleh lemas..hanya mereka yg berdaya saing tgi,kental dan expert dlm renang je yg boleh buat ape yg ubi dan alfi bakal buat..aku pun mulai merakam aksi2 mereka..ubi melakukan terjunan...splashhhh selamat!!!picah pun selamat jugak cuma..jeng jeng jeng..picah mulai kalut dan x tentu arah..muka nampak pucat sbb dh xleh nak berenang kuar dr arus..nasib baik lah ubi aka brader air ade utk mmbantu..x sia2 lesen utk menyelamatkan org yg ubi ade..picah selamat kali pertama..nasib jugak ada tongkol kayu kat ctu..cubaan kedua picah masih gagal dan akhirnya dibawa ke gigi air oleh ubi..ha hamek ko..nasib umur mu masih panjang..bersyukur pada Allah..kesyukuran perlu dipanjatkan pada Illahi..tp gelakkan kengkawan kna lah gelak jugak..hahahahaha..aku?mmg xpndi berenang so xpayah lah mencube nak berenang kat tempat hardcore mcm nih..berenang kt pool 4 kaki tu sudah..hehehe...

Saat selepas cemas picah..hehehe

Ok awan mulai berat menuju ke tempat punca air terjun Lata Hammer nih..so sebelum kepala air sampai, baik calo..aku xnak check in kat sini malam nnt..check in kat foursquare sudah la..hehe..siap siap..mau pulang sudah..packibg dgn secepat mungkin..terjah blik jalan td..ulat duri,aku dh marked kedudukan ko..hehe..jom pulang!!!

mamat hampir lemas

bagai itik pulang petang
Jom check pachat berkumpulan 
Perjalanan pulang lebih mudah dan selamba..pokok2 dh kenal kan..so cepat lah sampai ke anak sungai yg pertama skali kitorg terjah td..cuaca dh makin panas..menyengat tubuh pan asian maldives ku ini..hehehe..akhirnya selamat kitorg sampai ke seberang..lazat sgt trip kitorang kali ini..bg menambahkan lagi kelazatan aku paparkan gambar pachat di kaki ku yg aku sedar betul2 selepas menyeberangi check point terakhir sebelum pulang..nasib aku sedar..klu x dh bwk blik kL dh pachat tuh..hahahaha...so rakan2 yg membaca, boleh lah bersenam di Lata Hammer ini..kuarkan peluh..ingat, Healthy Life 2012 perlu direalisasikan..hehehe..

Pachat menangisi pemergian
Rama-rama meraikan kepulangan














Sampai bertemu lagi Lata Hammer...



Adiosss...

2 comments: