Thursday, February 2, 2012

Sum Kum Kum




Salam geng...

Sementara menanti Solat Jumaat ni eloklah kiranya aku berkongsi serba sedikit ttg filem yg baru aku tonton bersama ebby malam td..venuenya?mestilah di TGV Wangsa Walk yg mahal harga tiketnya itu..mentang2 lah tgh2 Wangsa Maju xde wayang, dibalunnya RM14 satu tiket..kalau Couple seat RM16..so mmg lame2 skali la aku tgk kat cni..sanggup aku gi jalan ke OU atau e@curve utk tgk muvi dgn bayaran yg setimpal..tp main dgn perasaan yg tetibe nk menonton nih,pejam mata je lah bayar walaupun habis sekeping RM50 termasuk popcorn bagai..xpelah Wangsa Walk..malas nak berkire sgt..

Ok..lama dh dgr kawan2 bercerita ttg filem nih..lepas beli tiket pun aku usha kt tiket cam kata berirama lak bunyinya..sum kum kum..ha,bunyik cam cite siam kan?hahaha..nasib baik versi antu dia bukan versi nangnak..klu x dh elok lah ngan tajuk kt tiket..hahaha..ebby dgn mudahnya berjaya mempengaruhi aku yg memang gemarkan filem genre seram nih..jd tanpa cakap byk blik je dr ofis terus aku ke Wangsa Walk..xperlu beratur ye sbb xde org langsung yg beli tiket mase tuh..mungkin ramai yg masih sangkut dlm jem barangkali..hehe..sementara tunggu ebby sampai dr opis aku sempat la gi ubah kedudukan motor aku park betul2 depan hailam kopitiam..nak jdkan cerita sbb aku ubah motor tuh la aku kna saman..demn! so x semua perubahan itu baik..kita xtau ape yg akan berlaku di masa depan kan..hahahaha

Ok pendekkan cite ebby pun sampai dengan kakinye yg tertidur..dh macam nenek dh naik tangga..slow dan penuh kepayahan..hanya senyuman pelik je yg aku hadiahkan..mungkin sebab kelas muay thai semalam kot..huhu..beli popcorn set regular dan terus masuk ke panggung pertama..landing baiks punye tengah2 screen..sayang 1st impression dlm panggung x begitu baik..hambar..aku rasa dlm 20org jek yg nengok..mungkin mgu lepas dorg dh ramai2 pakat tgk kot..ye lah,muvi dh seminggu ditayangkan..berharap dlm diri agar jgn la filem nih bangang mcm 'sesuatu yg tertinggal' dan 'keramat' yg ish malas la nak cite..bace je entri aku sebelum2 nih..

Ok cerita bermula..scene pertama dlm kereta balik kampung..cuma lah kt kuala selangor kmpungnye..nah scene kat toilet kelip2 kg kuantan..hehe..toilet yg sama yg ebby masuk bulan lepas..nasib baik dh pegi..klu cte nih kuar awal sket mestilah aku yg bakal menemani ebby sampai ke dalam toilet..hahahaha..ok agak menarik scene dia..xde rungutan dr aku..perjalanan cerita xde masalah..ade kekuatan walaupun kesinambungan 'flashback' mcm longgar dan kejap2 flashback..pastu flashback lg..scene yg sama ade lah 2-3 kali flashback tapi dari pandangan kamera atau watak yg berbeza..hehe..xpe,layan kan...ebby dh xde kepala..sbb kepala dh dlm baju..aku still xdpt lagi feel seram sejuk tuh..cuma start je mak som mati, then aku rasa..menarik cara hantu kum kum tu memperlihatkan diri..cara dia bgtau tempat dia mati mmg stok cte antu indon..mendebarkan..hehe

Kak Milah asalnye kum kum nih sbenarnye..malu ngan kutukan dan kejian sbb dri x lawa, dia berjanji dgn setan melalui mak som..itulah asal ctenye..dia akhirnye dibunuh oleh mak som tanpa pengebumian Islam yg sewajarnya..sumpahan kum kum menghantui hidup mak som selama hayatnya..dendam milah terhadap keturunan mak som perlu dilunaskan..dan cucu maksom sebagai waris gadis sunti bongsu menjadi buruan..sampai ke kL lah si milah ni ikut nak bunuh tini-cucu maksom..so persoalan dan sejarah kum kum mula terbongkar..mak su sebagai penyimpan rahsia mak som akhirnya mbuka cerita yg merungkaikan permasalahan selama ini..dgn bantuan imam kampung, rangka jenazah milah selamat disemadikan dgn baik..sbb kan pengebumian itu dilakukan dgn penuh ikhlas, kum kum hilang power dan akhirnya lenyap dari bumi..bagus jalan cerita dia..mmg jln cerita yg biasa kita dgr dari kecik..sama la versionnye ngan hantu purdah yg xleh tgk cermin 44hari..akibat langgar pantang muke jd buruk blik dan terpaksa makan darah gadis sunti..hehe

tp sayangnya..ha,ape yg sayang?nindia kelemahan yg aku perati..scene hero fezrul khan kna rasuk dh mmg sedap dh..lazat..tp cahaya dia dh mcm siang..mmg la real sbb lampu bilik tu terpasang..tp mood seram tu xsampai..lakonan fezrul aku respek..mnjadi..tp faktor cahaya dan bunyi nya out...jd xseram aku..dh mcm tgk dokumentari perubatan Islam..so baik lah diperhalusi lg..satu lg yg aku nak komen last scene..hahaha..rupenye si bini fezrol ni pun pakai susuk jugak..mgkin mak som la yg jd gurunye..hebat..buat kan kite penonton sedar yg xsemua org cantik tuh perangai dia elok..cuma tgh2 cam tercengang tuh, ada hati pengarah nak wat klimaks dengan mengeluarkan imej kum kum besar2 dr biasan cermin..hahaha lawak sial..aku mcm dh kembali ke zaman poltergiest..teknologi 20thun dulu..cukuplah bg aku ko close up muke si bini fezrol tuh kaw2 tang mata..mata then jd merah dan diiringi trademark kum kum ke atau hilai tawa yg sederhana ke..hahaha..kelake dh mcm celake..huhu...

so overall muvi nih aku bg 3bintang dr 5bintang..boleh la bwk kengkawan tgk..untuk habiskan masa lapang..tp klu box office muvi nih aku sure terkejut punya..hahaha..sbb taraf harapan penonton Msia dh meningkat byk dh skang nih..anyway tahniah sbb muvi anda bukanlah sampah..tp usaha kuat lg utk jdkan muvi anda berbaloi utk ditonton..zuhur pun dh masuk..salam kum kum..

Adiosss...


No comments:

Post a Comment